Flere ansatte er blitt uvel etter å ha arbeidet på dekket på Njord B-skipet, og flere har også klaget på at gassen har trengt inn i boligmodulen. Oljedamp består blant annet av benzen som mistenkes å gi økt risiko for blodkreft.

Ifølge et notat fra den fagansvarlige legen på Njord, har ansatte på feltet hatt akutte helseeffekter av å puste hydrokarbon-dampen og flere frykter for alvorlige langvarige helseeffekter.

Njord B består av et lagerskip hvor råoljen fra feltet lagres. Midt på skipet er det et seks meter avluftningstårn med åpen avlufting fra lagertankene. Njord Bravo er ankret opp i baugen med et bøyesystem som gjør at skipet stort sett alltid ligger med baugen mot vinden. Boligkvarteret er plassert akterut og vil derfor bli utsatt for oljedampen under de fleste værforhold.

Ifølge notatet fra ansvarlig lege på Njord frykter man at gassen fra råoljen kan nå boligkvarterets ventilasjonssystem, og dermed gi de ansatte en langvarig eksponering selv når man oppholder seg innendørs. Det er flere ganger rapportert om gasslukt i boligkvarteret på skipet.

Ikke relevante risikovurderinger
Statoils egen lege er heller ikke fornøyd med risikovurderingene som er gjort.



"Tidlige risikovurderinger av opphold på tankdekk på Njord B har etter min mening lagt til grunn oppholdstider som ikke lenger er relevante. I dag er det flere ansatte om bord og de fleste går fulle skift på 14 dager. Våre vurderinger tilsier at det utføres planlagt arbeid på tankdekk i et større omfang en det som lå til grunn for de tidlige risikovurderingene", skriver legen i et notat.

Legen mener helserisikoen knyttet til hydrokarboneksponeringen på Njord B ikke lenger er fullt forsvarlig, og foreslår at at det installeres lukkede rensesystemer som hindrer at oljedampen spres på skipet. Systemer for å fange opp flyktige gasser fra skip, såkalte VOC-systemer, er vanlig på oljetankere hvor gassen samles opp og brukes som drivstoff.

Statoil-ledelsen derimot har foreløpig ingen planer om å bygge et lukket system på Njord B. Istedet vil man prøve å lede dampen bort fra skipet.

Vil lede gassen bort
- Det er identifisert tiltak for å gjøre situasjonen bedre og for at våre ansatte skal ha en sikker arbeidsplass, sier informasjonssjef Ola Anders Skauby i Statoil. Han innrømmer at Njord-feltet har et problem med oljedamp.

- Man kan få en gass-sky eller gasståke på skipet, det er en situasjon som kan oppstå spesielt når det er vindstille. Da har man en konsentrasjon av denne gassen som legger seg rundt tankdekket. Vi har gjort ting i forhold til det å arbeide i den mest utsatte sonen på skipet, sier han.

Det er satt i verk tiltak for å begrense varligheten av arbeid i området og eventuelt stenge området. det er også påbud om bruk av maske. Vi ka nogså gjøre noe med poisjoneringen av skipet. vi har i tillegg satt i gang modifikasjonsarbeid, som betyr at vi trolig i mai-juni vil få på plass en løsning som leder dampen bort fra området, sier Skauby.

- Vurderer dere å bygge et lukket VOC-anlegg?

- Modifikasjonsarbeidet vi nå skal gjennomføre er en løsning vi vil vurdere om er god nok når vi får den på plass, for å sikre at de som jobber der har en trygg og god arbeidsplass. Vi vil løpende vurdere andre tiltak ut fra hvor vellykket den løsningen er.

Selv om ansatte har klaget over gasslukt også inne i boligmodulen, sier Statoils informasjonssjef at målinger selskapet tidligere har gjort ikke viser oljedamp innendørs.

- Vi har ikke påvist gass i boligkvarter-området på de målingene vi har gjort, men vi følger med på situasjonen og vil vurdere om den løsningen vi får på plass etterhvert er god nok. Inntil den er på plass vil vi ha disse kompenserende tiltakene som nevnt.

Les også:
Sikret gullblokker ved Skrugard
Oljegigantene ikke interessert
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.