Songa Offshore raser videre ned på Oslo Børs torsdag, samme dag som Seadrills eksklusivitet til å kjøpe riggen "Songa Eclipse" utløper.
Analytiker Martin Huseby Karlsen i DNB Markets anbefaler investorene å holde seg borte fra aksjen. Han mener at massive kostnadsoverskridelser og dårlig utnyttelsesgrad truer med å utradere selskapets egenkapital.
"Vi mener at det viktigste å lese ut av dette er at en rekapitalisering av Songa er mer sannsynlig og at risikoen for en utvannende emisjon har økt. Det er et stort utfallsrom, både på oppsiden og nedsiden", skriver han i en oppdatering torsdag.
Anbefaler salg
Analytikeren opprettholder en salgsanbefaling på Songa og tar ned kursmålet til 4 fra 7 kroner. Han begrunner dette med følgende:
- Rekapitaliseringsbehovet i Songa er mer åpenbart etter massive overskridelser på "Songa Delta", og analytikeren mener selskapet må hente minst 400 millioner dollar i 2014-2015. I tillegg må selskapet hente inn og refinansiere 2,5 milliarder dollar i gjeld. Et salg av "Songa Eclipse", forhindrer ikke at investorene vil ha en fullstendig finansieringsplan før de investerer i selskapet, ifølge analytikeren.
- Ingen positive triggere. Et salg av "Songa Eclipe" er ventet og vil trolig bli landet på kort sikt. Analytikeren venter salget å lande på omkring 600 millioner dollar. Han tror heller ikke at Statoil vil ta over Cat-D-riggene på grunn av skattesforhold.
- Nedsiden er større enn 50 prosent, i verste tilfelle. Selv om Songa i dag har støtte i verdivurdringen (NAV) og i kontanstrømvurderinger (DCF), er kapitalstruktuen ikke bærekraftig, ifølge Huseby Karlsen. Han ser en risiko for en utvannende aksjeemisjon i 2014.
Analytikeren har ellers liten tro på at Songa er en oppkjøpskandidat etter kursmassakren, av følgende grunner:
- Songa har en rigg i drift på Cuba, som er et "no go" for amerikanske riggselskaper
- Økonomien i Cat-D-prosjektet er på nedsiden
- Bransjeinteressen for de fem eldre flytende riggene i Songa er begrenset og et salg av "Eclipse" nedgraderer flåten
- De gjenværende driftsinvesteringene er betydelige og tiden frem mot kontantstrøm fra nybyggene er lang
Store overskridelser
Offshore.no meldte onsdag om en budsjettsprekk på 860 millioner kroner tilknyttet verftsoppholdet for "Songa Delta" og "Songa Trym".
Selskapet har unnlatt å kommentere størrelsene, men bekreftet i sin flåteoppdatering onsdag kveld at kostnadene har økt.
Verftsoppholdet for riggen "Songa Delta" ble ferdig første uken i november, og kostnadene utgjør 130-140 millioner dollar, ifølge selskapet. "Songa Trym" fortsatte verftsoppholdet ved CCB utenfor Bergen i november.
"Reparasjons- og utstyrserstatningsomfanget har økt, og verftsoppholdet ventes ferdig på verft i midten av desember 2012", het det, ifølge TDN Finans.
Fortsatt usikkert
Budsjettsprekken på "Songa Delta", fra en guidet kostnad på 32,5 millioner dollar, er "massiv", ifølge Huseby Karlsen i DNB.
Han hadde estimert gjenværende investeringer for både "Songa Delta" og "Songa Trym" til 122 millioner dollar samlet.
Selskapets anslag på når "Trym" er klar fra verft er også en forsinkelse, og kostnadene er usikre, ifølge ham.
Støttes av Pareto
Også Pareto Securities mener at en refinansiering vil være nødvendig selv etter salget av "Songa Eclipse", ifølge TDN Finans.
"Selv med et salg av Eclipse er det behov for en signifikant refinansering i 2014/2015", skriver meglerhuset i en oppdatering.
Selskapet har en kjøpsanbefaling på aksjen, med kursmål 2,35 dollar.
Songa Offshore SONG er ned 18,04 prosent til 4,18 kroner torsdag. Aksjen er ned over 30 prosent de siste tre børsdager.
Les også:
Songa Delta i vannet igjen
Songa-sjefen taus om verftsregning
S&P nedgraderer Songa
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.