Komikeren Sacha Baron Cohen, i sin skikkelse Borat, gjorde «mankinien» kjent. Sammen med fem modeller stilte han opp for pressen på stranden i Cannes i 2006 for å promotere filmen «Borat» – kun ikledd en neongrønn mankini.

Nå har en digital mankini satt grå hår i hodet på ledelsen i børsnoterte spillselskapet Funcom.

Klesbutikk viktig

Funcoms viktigste inntektskilde er «The Secret world», et omfattende nettspill satt i et mørkt, moderne univers med elementer hentet fra action- og skrekkfilmer. I spillet tjener Funcoms penger på salg av virtuelle klesdrakter til spillernes karakterer. Spillerne kan kjøpe seg kjoler, dresser eller en smoking i spillets innebygde butikk. Også uniformer og andre kostymer er til salgs. Klesplaggene er detaljert utformet, og for det meste laget i en stil som passer godt til spillets mørke tone.

Aprilspøk

1. april ville Funcom ha det litt gøy med spillerne og introduserte «kjønnsbalansepakken» i den virtuelle klesbutikken. Kvinnelige karakterer i spillet kunne få en tøff, heldekkende dykkerdrakt. Mannlige karakterer kunne åpne pakken og fiske frem ... mankinien. Tilbudet skulle gjøre narr av et stereotypisk fenomen i mange nettspill: Mannlige karakterer får gjerne stilige, heldekkende uniformer, mens de kvinnelige uniformene ofte viser svært mye hud.

Beskyldt for sexisme

Kun kort tid etter at Funcom introduserte Mankinien inntraff det som nå omtales som «mankinigate»: Selskapet trakk drakten fra klesbutikken. Funcom fjernet også mankininen fra spillerne som hadde kjøpt den, i løfte mot full refusjon av pengene.

Det ble bråk. Tråden på Funcoms diskusjonsforum for «The Secret World»-spillere er i skrivende stund 65 sider lang. Spillerne delte seg i flere leire. Noen mente tilbaketrekkingen var et utslag av sexisme fra Funcom:

– Spillet ser ut som et karneval fylt av klovner. Det drepte atmosfæren for meg, skrev en spiller.

– Jeg vil bare ha mankinien tilbake. Den var morsom, skriver en annen.

Beklaget

Etter noen dager kom Funcoms spillregissør Joel Bylos med en unnskyldning. Han forteller at Funcoms ledelse bestemte at mankinien måtte ut av spillet, fordi ledelsen hadde en klar oppfatning om at den ikke passet med atmosfæren i spillet. Det hadde åpenbart vært en intern konflikt rundt mankinien i Funcom, for regissøren sa seg uenig med ledelsen.

– Jeg synes ikke vi skulle ha trukket den tilbake fra alle som allerede hadde kjøpt den, og jeg har gjort det veldig klart. Den ble trukket av hensyn til spillet, ikke på grunn av kjønn eller at den var for lite tildekkende. La meg understreke at vi tar kjønnsproblematikk på alvor, skriver Bylos.

Funcom sier til DN at selskapet anser seg som ferdig med saken, og vil ikke kommentere ytterligere.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.