- Ute i Europa snakker alle om hva som skjer med elbiler i Norge, sier Renault-sjef Jan Traaseth.

De norske insentivene for å få bilene over på elektrisk drift vekker nemlig oppsikt i andre markeder.

Forsvinnende markedsandel
Ute i Europa er Renault det klart dominerende merket på statistikken over mest solgte elektriske biler i år. I Norge har Renault fremdeles ikke startet salget av elektriske biler, og ser man på statistikken, kan man lure på om de har startet bilsalg her i det hele tatt.

På registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken finner vi Renault på en 22. plass, rett etter Mini og Land Rover. Markedsandelen er på fattige 0,5 prosent for personbiler og noe bedre, 1,7 prosent, for varebiler.

I år takter det norske elbilsalget mot 3000 biler, noe som er omkring 2,5 prosent av det totale personbilsalget, og kun 0,1 prosent av varebilsalget. Det er dette som skal bli Renaults brekkstang inn i det norske bilmarkedet.

- Renault skal bli ledende på elbiler, og vi håper at vi dermed også kan selge flere biler som går på fossilt drivstoff, sier Traaseth.

Han skal i løpet av høsten lansere sin første elbil; varebilen Kangoo Z.E. på det norske markedet.

Kangoo priset
På et pressemøte tirsdag ble prisen lansert, og Renault skal selge varebilen med to seter for 222.900 kroner. Ettersom elektriske biler ikke er avgiftsbelagt i Norge, koster bilen med fem seter kun 14.000 kroner mer.

Les vår prøvekjøring av Kangoo Z.E.: Den rake elbilmotsetning

Nytt på det norske markedet er at Renault leier ut batteriene i bilen, til en månedlig kostnad fra 715 kroner eksklusiv merverdiavgift. Dette gjøres for at kunden skal få full trygghet.

Kangoo Z.E. blir i toseters utgave registrert på grønne skilter, noe som betyr at man får fullt momsfradrag på leasingleien. Importøren mener dette er en klar fordel også for kommuner og offentlige etater som etter sigende står i kø for å elektrifisere sin bilpark.

- En annen fordel er firmabilbeskatningen, sier Traaseth.

Elbiler slipper unna med halv firmabilbeskatning i Norge, det betyr at en gjennomsnittlig håndverker må ut med omlag 1200 kroner i skatt i måneden om man bruker varebilen utenom næring.

Flere modeller
Med labre salgstall er ikke den norske importøren den som står først i køen utenfor Renaultfabrikken når bilene skal fordeles. I år er 200 elbiler tiltenkt Norge, et tall som, ifølge Traaseth, i hvert fall skal øke til 1000 biler i 2013.

Den norske importøren sier de også er igang med å utøve press på fabrikken for å få ta inn mini-elbilen Twizy her til landet.

- Vi håper å få den våren 2013, sier Traaseth.

Twizy finnes allerede i Norge, les D2-artikkelen om bilen og dens eier her: På denne bilen er dører ekstrautstyr

Den mest spennende elektriske modellen for de store massene er likevel Zoe. Denne bilen er det ennå ikke klart når kommer til Norge.

- Foreløpig er det ikke før i 2014, men vi jobber med saken, sier Traaseth.

Personbil-registrerte elbiler i Norge til og med 6. august:

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.