Trøndere går fra karsk til øl: Har skapt vekstvinner på hjemmebrygging

Manfred Skårsmoen (44) hadde en bra jobb innen finans, men drømte om å skape noe selv. Nå har han og broren skapt en gasellevinner på ølbrygging.

gasellevinner midt: Brewhouse

tekst LARS KRISTIAN SOLEM
foto OLE MARTIN WOLD
trondheim

gasellevinner midt:

Brewhouse

Manfred Skårsmoen (44) hadde en bra jobb innen finans, men drømte om å skape noe selv. Nå har han og broren skapt en gasellevinner på ølbrygging.

Trøndere går fra karsk til øl: Har skapt vekstvinner på hjemmebrygging

gasellevinner midt:

Brewhouse

tekst LARS KRISTIAN SOLEM
foto OLE MARTIN WOLD
trondheim

Trøndelag har lenge vært kjent for hjemmeproduksjon. Nå er det ikke blank vare, men hjemmebryggerutstyr for øl som danner grunnlaget for suksessen.

– Nei, hjemmebrent er ikke noe business i det hele tatt lenger. Mange som har brent før, brygger øl nå, humrer brødrene Ronny (40) og Manfred (44) Skårsmoen.

Butikken Brewshop er nærmest en lekebutikk for hjemmebryggere. Interessen og veksten har vært så stor at selskapet bak butikken er gasellevinner i region midt, det vil si Trøndelag og Møre og Romsdal.

Fangende hobby

I fjor solgte brødrenes selskap ølbryggeutstyr for 25 millioner gjennom nettbutikken og den fysiske butikken i utkanten av Trondheim. Nettsalg til andre deler av landet står for 60–70 prosent av omsetningen.

I løpet av de tre siste årene har selskapet med navnet Brewhouse hatt et samlet overskudd på over syv millioner kroner.

Blant kundene står det hverken på interessen eller pengene. Ikke få blar opp for gjæringstanker, bryggemaskiner, overføringspumper og avansert labutstyr. Enkelte bygger på huset for å få plass til å dyrke hobbyen.

– Dette er en hobby som eskalerer når man først begynner. Mange av feinschmeckerne har like bra utstyr som bryggeriene, sier Ronny som siden 2008 har drevet eget lakksenter.

Prisen for å komme i gang starter på 1000 kroner for en typisk studentpakke, mens snittprisen for hjemmebryggerutstyr ligger på 10.000-12.000 kroner. De mest ivrige har utstyrspakker til opp imot 400.000 kroner.

– Mange begynner med en billigpakke, men innser at det ikke er nok. Så begynner utstyrsmanien å ta av.

Eierne viser frem boksmaskiner for tapping på boks, tappekraner og ølfat med karbondioksidtilsetning.

brewhouse

Daglig leder: Manfred Skårsmoen (44)

Styreleder: Ronny Skårsmoen (40)

Hovedkontor: Trondheim

Etablert: 2012

Antall ansatte: 10

Virksomhet: Handel med ølbryggeutstyr

Eiere: Manfred Skårsmoen (50%) og Ronny Skårsmoen (50%)

Ganger gaselle: 1

brewhouse

Daglig leder: Manfred Skårsmoen (44)

Styreleder: Ronny Skårsmoen (40)

Hovedkontor: Trondheim

Etablert: 2012

Antall ansatte: 10

Virksomhet: Handel med ølbryggeutstyr

Eiere: Manfred Skårsmoen (50%) og Ronny Skårsmoen (50%)

Ganger gaselle: 1

Maltlageret er rene godtebutikken for de ivrigste kundene til Manfred Skårsmoen. Malt kan kjøpes i løs vekt og mikses.

Maltlageret er rene godtebutikken for de ivrigste kundene til Manfred Skårsmoen. Malt kan kjøpes i løs vekt og mikses.

Hvem trenger ikke en mobil bokspressemaskin? Mange hjemmebryggere foretrekker nå boks i stedet for flaske.

Med et miniølfat som er trykksatt med karbondioksid kan hjemmebryggerne kjøre litt stil i sosiale sammenhenger.

Buksen «Skunk» med mye lommer, og som selges i forskjellige farger, er en av årets største salgssuksesser for Holzweiler.

Hvem trenger ikke en mobil bokspressemaskin? Mange hjemmebryggere foretrekker nå boks i stedet for flaske.

Hvem trenger ikke en mobil bokspressemaskin? Mange hjemmebryggere foretrekker nå boks i stedet for flaske.

Kjører e6 strakeste veien

Før de traff ølbryggerbølgen og åpnet egen butikk i 2015, testet brødrene ut et forretningskonsept for salg av veggpaneler. Det gikk ikke like bra.

I dag har de 8–10 ansatte på lønningslisten etter at fritidsinteressen ble fulltidsjobb.

– Det startet i det små som en ren hobby med et lite sortiment av unike produkter. Jeg så at dette var nytt og spennende. Og så har det ballet på seg, sier Manfred Skårsmoen som forlot jobben som private banker i Nordea for å bygge opp sin egen virksomhet.

Brødrene startet med småskala bryggesett, som var et lavterskeltilbud for uerfarne ølbryggere. I takt med at kundene er blitt mer profesjonelle, har også sortimentet blitt mer sofistikert.

Nå består sortimentet av cirka 1800 produkter (varelinjer).

Over 40 bryggebutikker har forsøkt seg på nettsalg, men nesten halvparten er allerede borte.

– I dag er vi veldig glad for at vi ikke har flere butikker.

I den første fasen klarte de å treffe med produkter som ikke var i det norske markedet.

– Gadgets og helt nye produkter har vært viktige for oss. Vi har skaffet oss eksklusive avtaler med utenlandske leverandører og har hatt unike produkter som ingen andre har hatt. Flere av produktene har vi vært først ute med lansering av i Europa.

Brukerstøtte for bryggere

Selv har de gjort mange av tabbene som det er mulig å gjøre som ølbrygger. Derfor anser de seg også som gode rådgivere.

Brygging er en egen vitenskap, og de to brødrene stiller opp som en helpdesk når de svarer på telefoner og meldinger til alle døgnets tider.

Selv i familiemiddager prioriterer de å hjelpe kunder som står fast i bryggingen.

– Det hender at kundene sier at nå må vi ta helg.

Tid er ofte kritisk, og derfor har de satt seg et mål om å få ekspedert nettbestillingene samme dag.

– Hvis du skal på cowboyfest er denne grei, sier Ronny og viser frem en beltespenne med ølholder.

5 kjappe

Medeier og daglig leder Manfred Skårsmoen

1. Hva var ideen da dere startet?

– Vi så mange spennende produkter i utlandet, blant annet i USA, som ikke var tilgjengelig i Norge. Derfor så vi et potensial i en butikk der vi kunne ta inn nye ting. Vi hadde aldri trodd at det ble noe å leve av. Det kom etter hvert.

2. Hva ville du gjort annerledes hvis du fikk gjort en ting om igjen?

– Vært flinkere med kona på hjemmebane. De hjemme får ikke den oppmerksomheten de har fortjent, men jeg er blitt flinkere til å dele opp ansvaret og redde situasjonen slik at det ikke blir skilsmisse. Det har vært mange seine kvelder.

3. Hva er din viktigste drivkraft?

– Det er gledelig å lykkes og oppleve vekst. Og få fornøyde kunder som skryter og er fornøyd med utvalget.

4. Hva gjorde du for ti år siden?

– Jeg jobbet som rådgiver i Acta.

5. Hva gjør du om ti år?

– Litt av motivasjonen med å starte noe eget var å få mer fritid, men det har ikke skjedd. Jeg ønsker å dra til Australia noen ganger i året for å surfe.

5 kjappe

Medeier og daglig leder Manfred Skårsmoen

1. Hva var ideen da dere startet?

– Vi så mange spennende produkter i utlandet, blant annet i USA, som ikke var tilgjengelig i Norge. Derfor så vi et potensial i en butikk der vi kunne ta inn nye ting. Vi hadde aldri trodd at det ble noe å leve av. Det kom etter hvert.

2. Hva ville du gjort annerledes hvis du fikk gjort en ting om igjen?

– Vært flinkere med kona på hjemmebane. De hjemme får ikke den oppmerksomheten de har fortjent, men jeg er blitt flinkere til å dele opp ansvaret og redde situasjonen slik at det ikke blir skilsmisse. Det har vært mange seine kvelder.

3. Hva er din viktigste drivkraft?

– Det er gledelig å lykkes og oppleve vekst. Og få fornøyde kunder som skryter og er fornøyd med utvalget.

4. Hva gjorde du for ti år siden?

– Jeg jobbet som rådgiver i Acta.

5. Hva gjør du om ti år?

– Litt av motivasjonen med å starte noe eget var å få mer fritid, men det har ikke skjedd. Jeg ønsker å dra til Australia noen ganger i året for å surfe.

For noen kan det være praktisk å ha en utbrettbar ølholder i beltespennen.

Med et miniølfat som er trykksatt med karbondioksid kan hjemmebryggerne kjøre litt stil i sosiale sammenhenger.

Med et miniølfat som er trykksatt med karbondioksid kan hjemmebryggerne kjøre litt stil i sosiale sammenhenger.

En stor andel av omsetningen går ut gjennom nettbutikken.

Investorinteresse

Nå er Brewshop i ferd med å rette seg mer mot mikrobryggerier. DN har tidligere omtalt at de mange mikrobryggeriene nå er inne i en motgangsperiode med stagnasjon, nedleggelser og store tap.

Les også: Bakrus for småbryggerier: – Folk er lei det overhypede ølet

– Det er en enorm konkurranse. De bryggeriene som lykkes er de med store volumer og som skiller seg ut på kvalitet. Ikke alle mikrobryggerier vil leve over tid, spesielt ikke hvis kundene synes det smaker dårlig.

Alle bryggere trenger råvarer, så det går store mengder med malt og humle ut fra lageret vegg i vegg med butikken.

Investorer har allerede meldt sin interesse for å kjøpe seg inn. Brødrene utelukker ikke at selskapet får inn nye eiere.

– Vi har planer om å vokse ikke bare mot proffsegmentet, som er bryggeriene, men vi vurderer også å vokse ut av Norge til Norden eller andre europeiske land. da kan det være greit med investorer som har erfaring med internasjonalisering.

For de to hobbybryggerne som eier selskapet er det knapt tid til å brygge selv. 

De er selv litt overrasket over salgssuksessen til Brewshop som i år vil nærme seg 33 millioner kroner i omsetning.

En stor andel av omsetningen går ut gjennom nettbutikken.

gasellevinner midt:

Brewhouse

Manfred Skårsmoen (44) hadde en bra jobb innen finans, men drømte om å skape noe selv. Nå har han og broren skapt en gasellevinner på ølbrygging.

Trøndere går fra karsk til øl: Har skapt vekstvinner på hjemmebrygging

gasellevinner midt:

Brewhouse

tekst LARS KRISTIAN SOLEM
foto OLE MARTIN WOLD
trondheim

Trøndelag har lenge vært kjent for hjemmeproduksjon. Nå er det ikke blank vare, men hjemmebryggerutstyr for øl som danner grunnlaget for suksessen.

– Nei, hjemmebrent er ikke noe business i det hele tatt lenger. Mange som har brent før, brygger øl nå, humrer brødrene Ronny (40) og Manfred (44) Skårsmoen.

Butikken Brewshop er nærmest en lekebutikk for hjemmebryggere. Interessen og veksten har vært så stor at selskapet bak butikken er gasellevinner i region midt, det vil si Trøndelag og Møre og Romsdal.

Fangende hobby

I fjor solgte brødrenes selskap ølbryggeutstyr for 25 millioner gjennom nettbutikken og den fysiske butikken i utkanten av Trondheim. Nettsalg til andre deler av landet står for 60–70 prosent av omsetningen.

I løpet av de tre siste årene har selskapet med navnet Brewhouse hatt et samlet overskudd på over syv millioner kroner.

brewhouse

Daglig leder: Manfred Skårsmoen (44)

Styreleder: Ronny Skårsmoen (40)

Hovedkontor: Trondheim

Etablert: 2012

Antall ansatte: 10

Virksomhet: Handel med ølbryggeutstyr

Eiere: Manfred Skårsmoen (50%) og Ronny Skårsmoen (50%)

Ganger gaselle: 1

logo-dn-jobb