Vokser på jernbaneløft – gründere tilbake på vinnersporet
Avhoppere fra jernbaneentreprenøren NRC Group har skapt en lønnsom vekstmaskin på vedlikehold av skinnegangene. Rail Production er gasellevinner i region øst.
På Grorud i Oslo oppgraderes jernbanesporene inn til Mantenas togverksted.
– Her er vi underentreprenør, sier daglig leder Kenneth Poulsen i Rail Production, med tydelig dansk aksent, og viser arbeidet de gjør sammen med styreleder Gjermund Sogn og prosjektleder Geir Langerud.
– Her skal vi bygge flere spor til togverkstedet slik at Mantena blant annet kan ta inn flere togsett.
Rail Production har fått kontrakt med Bane Nor for oppgradering av deler av jernbanenettet i Oslo.
– Vår andel av denne kontrakten er på 37 millioner kroner, sier Poulsen.
Vekstfart som et hurtigtog
Selskapet han leder, har vokst i ekspressfart. Bare på noen få år har entreprenørselskapet skapt nesten 100 arbeidsplasser.
– Nå er vi 90 ansatte, sier Poulsen.
Siden etableringen i 2020 har Rail Production økt omsetningen fra 7,7 til 188 millioner kroner i 2023.
I alle disse årene har selskapet sittet igjen med mellom 10 og 14 prosent av omsetningen i resultat før skatt.
Og veksten fortsetter.
– I fjor omsatte vi for 300 millioner kroner, sier Poulsen.
– Rundt ti prosent av omsetningen.
Styrelederen griper inn.
– Det er imponerende. Og nesten hele veksten er organisk, sier Gjermund Sogn.
Ingen av dem hviler på laurbærene. For veksten skal fortsette også i 2025.
– Vi har betydelige vekstambisjoner i 2025, men siden vi er del av et børsnotert selskap, kan vi ikke gå i detaljer på tall, sier Poulsen.
De to jernbaneentreprenørene understreker at Rail Productions vekst og resultat skyldes gode team og de ansattes innsats.
Steg av anleggstoget
Både Poulsen og Sogn har bred erfaring med jernbane.
DN Gaselle 2024
- DNs kåring av Norges fremste vekstselskaper.
- Gasellene er Norges raskest voksende og mest vellykkede bedrifter. En gaselle må ha minst doblet omsetningen på fire år, og tjene penger.
- Totalt var det over 3369 selskaper som oppfylte vekstkravene.
- DN kårer regionvinnere i fem regioner og en landsvinner
NRC-konsernet har i dag en årsomsetning på rundt seks milliarder og i underkant 2000 ansatte. Sogn satt i NRC Groups konsernledelse som forretningsutvikler og sluttet i 2019.
Han hadde en idé, som ikke lot seg gjennomføre. Likevel ble det opptakten til en annen suksess.
– Jeg sluttet i NRC Group og startet et konsulentselskap for opplæring og undervisning mot jernbanebransjen. Men Bane Nor har jo selv en jernbaneskole, så jeg la ned virksomheten, sier Sogn.
Selv om konsulentselskapet var en fiasko, åpnet det seg en ny mulighet.
Seriegründeren, som ifølge ham selv har startet rundt 15 selskaper, endret strategi. Sogn fikk inn Poulsen som daglig leder i Rail Production. Også Poulsen kom fra NRC Group hvor han jobbet som avdelingsleder.
– Sammen bygde vi Rail Production fra 2020 til slik dette selskapet er i dag, sier Sogn.
Og det var ikke første gang de hadde samarbeidet.
– Jeg møtte Gjermund første gang i 2003 da han hadde etablert selskapet Jernbaneservice. Jeg søkte på en jobb i selskapet, og fikk den.
– Bare si det, sier Sogn.
– Jeg fikk et spørsmål av Gjermund: Hvorfor skal vi ansette deg? Da satte jeg meg ned på stolen og sa: fordi jeg er best, hehe …
Gjermund smiler.
– Da svarte jeg: «ok, da må vi prøve deg, da».
– Nei, det er jo ingen nordmenn som sier det.
En elektrisk rundreise
Det var en ren tilfeldighet som gjorde at Poulsen reiste fra København med fagbrev som elektriker i lommen til nordligere breddegrader.
– Det åpnet seg en mulighet for meg å reise til Norge. Husker mamma sa: «ta sjansen og bare hopp i det». Hun støttet meg 100 prosent.
Poulsen jobbet på flere store norske prosjekter som elektriker, blant annet på gassanlegget på Melkøya utenfor Hammerfest.
– Jeg har gått fra å være elektriker til å bli arbeidsleder, avdelingsleder, prosjektleder og nå daglig leder.
Hans første jernbaneoppdrag var oppgradering av Asker stasjon i Akershus.
Skapt et nytt konsern
Da Sogn og Poulsen etablerte Rail Production, kom etter hvert flere selskaper inn i systemet.
I dag eies Rail Production av Nordic Infrastructure Group, som ledes av Sogn.
Nordic Infrastructure Group ble i 2023 solgt til Euronext Growth-noterte Inin Group, som omsatte for rundt 1,8 milliarder i 2024 og har cirka 500 ansatte.
Men endestasjonen på eierstrukturen slutter ikke her. I november la det svenske selskapet Qben Infra et bud på over 850 millioner kroner for de utestående aksjene i Inin Group.
Og konsernsjefen i Qben Infra er Øyvind O. Horpestad. Han er medgründer og tidligere konsernsjef i NRC Group.
– Qben Infra er notert på Nasdaq Stockholmsbørsen, mens Inin Group fortsatt er notert på Euronext Growth Oslo, sier Sogn.
Fem gründertips
Kenneth Poulsen, daglig leder i Rail Production:
1. Hva er den viktigste suksessfaktoren for den voldsomme veksten?
– Fremoverlent og løsningsorientert.
2. Hva har andre mest å lære av dere?
– Få ledd i selskapet. Korte linjer, raske beslutninger. Vi blir som en familie
3. Hvordan har dere klart å skille dere fra andre i markedet?
– Vår selskapsmodell.
4. Hva har vært den mest kritiske fasen?
– Da vi kom over kneiken i 2023, etter at vi hadde påtatt oss for store prosjekter i henhold til vår slanke administrasjon – som igjen viste at vi hadde de rette ansatte.
5. Hva er det mest krevende med å skaffe finansiering?
– Det er å hente penger, men det har vi klart bra.
Milliarder i vedlikehold
Gaselleselskapet er inne i et marked som virker utømmelig med tog som er forsinket og stadige meldinger om feil på signalanlegg. Vedlikeholdsbehovet på jernbanen er massivt.
Bane Nors vedlikeholdsbudsjett for inneværende år er på over 3,8 milliarder kroner, mot tre milliarder i fjor.
Jernbanenettet i Norge er på nesten 5300 kilometer trafikkert spor med rundt 3500 sporveksler, hvorav i overkant av 320 kilometer av jernbanen er dobbeltsporet. Deler av denne infrastrukturen er gammel og nedslitt.
Ifølge Bane Nor er vedlikeholdsetterslepet på mer enn 30 milliarder kroner og vokser hvert år.
– Vi vedlikeholder og fornyer kontinuerlig, og er glad for at politikerne vil bevilge mer penger til dette, sier Henning Bråtebæk, konserndirektør drift og vedlikehold i Bane Nor.
Styrelederen i Rail Production understreker at det kreves mer kompetanse på vedlikeholdsarbeid enn nybygging av jernbane.
– Det er ingen hemmelighet at det trengs flere fagarbeidere innen jernbanesektoren, sier Sogn.
Han legger til at det kreves spesialkompetanse.
– Det å starte et nytt entreprenørselskap innen jernbanen er ganske tøft dersom man ikke har erfaring. Det stilles mange strenge krav og det kreves godkjenningsordninger.
Selv har Sogn med sine 65 år jobbet innenfor jernbanesektoren siden 1977.
– Jeg begynte i NSB som det het den gang. Min første jobb var å bytte jernbaneskinner i togstrekningen mellom Kjelsås og Roa på Gjøvikbanen. Nylig gikk kona og jeg på ski ved Movatn-stasjon. Da så jeg at de byttet jernbaneskinnene som jeg hadde lagt ned. Du vet at du har jobbet for lenge med jernbanen når det du har bygget, rives.