Vokser på jernbaneløft – gründere tilbake på vinnersporet

Avhoppere fra jernbaneentreprenøren NRC Group har skapt en lønnsom vekstmaskin på vedlikehold av skinnegangene. Rail Production er gasellevinner i region øst.

– Vi har betydelige vekstambisjoner i 2025, sier daglig leder Kenneth Poulsen i Rail Production i midten i bilde. På venstre side står styreleder og medgründer Gjermund Sogn, mens prosjektleder Geir Langerud står til høyre.
– Vi har betydelige vekstambisjoner i 2025, sier daglig leder Kenneth Poulsen i Rail Production i midten i bilde. På venstre side står styreleder og medgründer Gjermund Sogn, mens prosjektleder Geir Langerud står til høyre.Foto: Mikaela Berg

På Grorud i Oslo oppgraderes jernbanesporene inn til Mantenas togverksted.

– Her er vi underentreprenør, sier daglig leder Kenneth Poulsen i Rail Production, med tydelig dansk aksent, og viser arbeidet de gjør sammen med styreleder Gjermund Sogn og prosjektleder Geir Langerud.

Noen av de ansatte i Rail Production kutter skinner ved Mantenas togverksted på Grorud i Oslo.Foto: Mikaela Berg

– Her skal vi bygge flere spor til togverkstedet slik at Mantena blant annet kan ta inn flere togsett.

Rail Production har fått kontrakt med Bane Nor for oppgradering av deler av jernbanenettet i Oslo.

– Vår andel av denne kontrakten er på 37 millioner kroner, sier Poulsen.

Vekstfart som et hurtigtog

Selskapet han leder, har vokst i ekspressfart. Bare på noen få år har entreprenørselskapet skapt nesten 100 arbeidsplasser.

– Nå er vi 90 ansatte, sier Poulsen.

Siden etableringen i 2020 har Rail Production økt omsetningen fra 7,7 til 188 millioner kroner i 2023.

Sjekk listen over DN Gaseller her. Registrer deg og last ned diplom.

I alle disse årene har selskapet sittet igjen med mellom 10 og 14 prosent av omsetningen i resultat før skatt.

Og veksten fortsetter.

– I fjor omsatte vi for 300 millioner kroner, sier Poulsen.

– Og hva ble resultatet før skatt?

– Rundt ti prosent av omsetningen.

– Det er imponerende. Og nesten hele veksten er organisk, sier styreleder og medgründer Gjermund Sogn i Rail Producton (til høyre) om veksten daglig leder Kenneth Poulsen har levert.Foto: Mikaela Berg

Styrelederen griper inn.

– Det er imponerende. Og nesten hele veksten er organisk, sier Gjermund Sogn.

Ingen av dem hviler på laurbærene. For veksten skal fortsette også i 2025.

– Vi har betydelige vekstambisjoner i 2025, men siden vi er del av et børsnotert selskap, kan vi ikke gå i detaljer på tall, sier Poulsen.

De to jernbaneentreprenørene understreker at Rail Productions vekst og resultat skyldes gode team og de ansattes innsats.

Steg av anleggstoget

Både Poulsen og Sogn har bred erfaring med jernbane.

Begge var med på etableringen av Team Bane, som også er et tidligere gaselleselskap. Senere skiftet selskapet til det som nå er NRC Group etter diverse oppkjøp og sammenslåinger.

NRC-konsernet har i dag en årsomsetning på rundt seks milliarder og i underkant 2000 ansatte. Sogn satt i NRC Groups konsernledelse som forretningsutvikler og sluttet i 2019.

Han hadde en idé, som ikke lot seg gjennomføre. Likevel ble det opptakten til en annen suksess.

– Jeg sluttet i NRC Group og startet et konsulentselskap for opplæring og undervisning mot jernbanebransjen. Men Bane Nor har jo selv en jernbaneskole, så jeg la ned virksomheten, sier Sogn.

Styreleder Gjermund Sogn i Rail Production har ifølge ham selv startet 15 selskaper. Han kom fra NRC Group da han etablere gasellevinneren i region øst.Foto: Mikaela Berg

Selv om konsulentselskapet var en fiasko, åpnet det seg en ny mulighet.

Seriegründeren, som ifølge ham selv har startet rundt 15 selskaper, endret strategi. Sogn fikk inn Poulsen som daglig leder i Rail Production. Også Poulsen kom fra NRC Group hvor han jobbet som avdelingsleder.

– Sammen bygde vi Rail Production fra 2020 til slik dette selskapet er i dag, sier Sogn.

Og det var ikke første gang de hadde samarbeidet.

– Jeg møtte Gjermund første gang i 2003 da han hadde etablert selskapet Jernbaneservice. Jeg søkte på en jobb i selskapet, og fikk den.

– Og hvordan fikk du jobben?
Haha, skal jeg fortelle det?

– Bare si det, sier Sogn.

– Jeg fikk et spørsmål av Gjermund: Hvorfor skal vi ansette deg? Da satte jeg meg ned på stolen og sa: fordi jeg er best, hehe …

Gjermund smiler.

– Da svarte jeg: «ok, da må vi prøve deg, da».

– Har du fått slike svar før?

– Nei, det er jo ingen nordmenn som sier det.

En elektrisk rundreise

Det var en ren tilfeldighet som gjorde at Poulsen reiste fra København med fagbrev som elektriker i lommen til nordligere breddegrader.

– Jeg har gått fra å være elektriker til arbeidsleder, avdelingsleder, prosjektleder og nå daglig leder, sier Kenneth Poulsen i Rail Production.Foto: Mikaela Berg

– Det åpnet seg en mulighet for meg å reise til Norge. Husker mamma sa: «ta sjansen og bare hopp i det». Hun støttet meg 100 prosent.

Poulsen jobbet på flere store norske prosjekter som elektriker, blant annet på gassanlegget på Melkøya utenfor Hammerfest.

– Jeg har gått fra å være elektriker til å bli arbeidsleder, avdelingsleder, prosjektleder og nå daglig leder.

Hans første jernbaneoppdrag var oppgradering av Asker stasjon i Akershus.

Skapt et nytt konsern

Da Sogn og Poulsen etablerte Rail Production, kom etter hvert flere selskaper inn i systemet.

I dag eies Rail Production av Nordic Infrastructure Group, som ledes av Sogn.

Nordic Infrastructure Group ble i 2023 solgt til Euronext Growth-noterte Inin Group, som omsatte for rundt 1,8 milliarder i 2024 og har cirka 500 ansatte.

Gasellevinneren i region Øst er et datterselskap av Nordic Infrastructure som igjen er eid av Inin Group. Totalt omsatte konsernet i fjor for rundt 1,8 milliarder kroner og har cirka 500 ansatte.Foto: Mikaela Berg

Men endestasjonen på eierstrukturen slutter ikke her. I november la det svenske selskapet Qben Infra et bud på over 850 millioner kroner for de utestående aksjene i Inin Group.

Og konsernsjefen i Qben Infra er Øyvind O. Horpestad. Han er medgründer og tidligere konsernsjef i NRC Group.

– Qben Infra er notert på Nasdaq Stockholmsbørsen, mens Inin Group fortsatt er notert på Euronext Growth Oslo, sier Sogn.

Milliarder i vedlikehold

Gaselleselskapet er inne i et marked som virker utømmelig med tog som er forsinket og stadige meldinger om feil på signalanlegg. Vedlikeholdsbehovet på jernbanen er massivt.

Stappfulle lokaltog og tekniske problemer, som signalfeil, er regelen snarere enn unntaket i togtrafikken rundt Oslo.Foto: Ørn E. Borgen/NTB

Bane Nors vedlikeholdsbudsjett for inneværende år er på over 3,8 milliarder kroner, mot tre milliarder i fjor.

Jernbanenettet i Norge er på nesten 5300 kilometer trafikkert spor med rundt 3500 sporveksler, hvorav i overkant av 320 kilometer av jernbanen er dobbeltsporet. Deler av denne infrastrukturen er gammel og nedslitt.

Ifølge Bane Nor er vedlikeholdsetterslepet på mer enn 30 milliarder kroner og vokser hvert år.

Totalt er det bygget et jernbanenett med 5300 kilometer trafikkert spor i Norge. Vedlikeholdsetterslepet er på mer enn 30 milliarder kroner.Foto: Gorm Kallestad/ NTB

– Vi vedlikeholder og fornyer kontinuerlig, og er glad for at politikerne vil bevilge mer penger til dette, sier Henning Bråtebæk, konserndirektør drift og vedlikehold i Bane Nor.

Styrelederen i Rail Production understreker at det kreves mer kompetanse på vedlikeholdsarbeid enn nybygging av jernbane.

– Det er ingen hemmelighet at det trengs flere fagarbeidere innen jernbanesektoren, sier Sogn.

– Det å starte et nytt entreprenørselskap innen jernbanen er ganske tøft dersom man ikke har erfaring, sier Gjermund Sogn, styreleder i Rail Production.Foto: Mikaela Berg

Han legger til at det kreves spesialkompetanse.

– Det å starte et nytt entreprenørselskap innen jernbanen er ganske tøft dersom man ikke har erfaring. Det stilles mange strenge krav og det kreves godkjenningsordninger.

Selv har Sogn med sine 65 år jobbet innenfor jernbanesektoren siden 1977.

– Jeg begynte i NSB som det het den gang. Min første jobb var å bytte jernbaneskinner i togstrekningen mellom Kjelsås og Roa på Gjøvikbanen. Nylig gikk kona og jeg på ski ved Movatn-stasjon. Da så jeg at de byttet jernbaneskinnene som jeg hadde lagt ned. Du vet at du har jobbet for lenge med jernbanen når det du har bygget, rives.

Publisert 30. januar 2025, kl. 20.42Oppdatert 30. januar 2025, kl. 20.42
DN Gaselle 2024NRC GroupBane NorGründerGasellene