-Vi spurte oss selv hvorvidt vi også skulle gi oss, eller benytte muligheten til å posisjonere oss. Mange konkurrenter falt fra, og vi kom frem til at det ville bli bedre plass til oss, sier Bjørn Vidar Lund.

Sammen med Petter Nystrøm står han bak gaselleselskapet Italmarin fra Drammen som selger og formidler luksusbåter.

Mindre skumle
Langs et innendørs bryggeanlegg ved Drammen havn står luksusbåtene utstilt på rekke og rad slik at de kan besiktiges akkurat som om de ligger på vannet. Den tidligere lagerhallen på 3000 kvadratmeter er nå landets største permanente storbåtutstilling.

Tidligere solgte Italmarin kun nye, importerte fritidsbåter, men nå formidler selskapet i tillegg bruktbåter på vegne av sine kunder.

- Du får ikke det samme inntrykket av båten når du ser den nedenfra. Spesielt fruene hater gardintrappen som kreves for å komme ombord i bruktbåter i vinteropplag. Båtene ser ikke så skumle ut for dem herfra, sier Lund idet han viser DN den dyreste båten Italmarin nå selger på vegne av en kunde.

Bruktbåten, av merket Cantieri di Sarnico, stråler som om den var fabrikkny.

- Åtte til ti millioner kroner er den verd, ifølge Lund.

Analyse:Buskerud - et industrifylke

 

Motstrøms
Da finanskrisen for alvor slo inn ifjor høst, førte det til en kollaps i salget av fritidsbåter. Flere store båtprodusenter ble slått konkurs eller så seg nødt til å gjennomføre omfattende permitteringer. I det samme kriseåret mer enn doblet Italmarin omsetningen til 53 millioner kroner.

- Vi ventet på krisen, men den kom aldri, sier Petter Nystrøm

Italmarin-sjefen observerte at kundene i luksusbåtmarkedet ikke ble blakke etter finanskrisen, men heller satt på gjerdet og avventet situasjonen. Nå ser det ut til at kjøpslysten tar seg opp.

- Salget har vært veldig bra den siste måneden. Det blir enda bedre i år enn ifjor. Det ligger store muligheter i det nye konseptet, sier han.

 

Bremser
Når utstillingshallen står ferdig, regner Nystrøm og Lund med å selge rundt 100 luksusbåter årlig, til en snittpris på mellom to og tre millioner kroner. Når hallen står ferdig vil den ha plass til 60 båter. Italmarin-gründerne skulle gjerne ha sett arbeidet ferdig allerede, men finansiering fra bankene er en av utfordringene gaselleselskapet møter.

- Vi er veldig nøye med styringen av kostnadene. Det er fort gjort å drite seg ut. Derfor gjør vi ting etter hvert som vi har råd til det, sier Lund.

Drammeneffekt
Italmarin er, med sin tredjeplass på gasellelisten for Buskerud, i selskap med mange i nærområdet.

Tre fjerdedeler av de 20 selskapene på gaselletoppen i fylket kommer fra Drammen og nabokommunen Lier. Dette er ikke tilfeldig, ifølge Lund.

- Drammen har nærheten til Oslo og et helt annet prisnivå på næringslokaler.

Selskapet leier lagerhallen av Drammen Havn, og trekker frem ryddighet og forutsigbarhet som fordeler ved beliggenheten.

- Vi ventet seks år på å få dette bygget og frykter ikke at vi får så mange konkurrenter, siden det ikke finnes lignende lokaler.

Analyse:Buskerud - et industrifylke
Les alt om gasellene(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.