Få bedrifter kjenner pulsslagene til næringslivet på Sunnmøre bedre enn SG Logistics. Spjelkavik-firmaet er storleverandører av spedisjonstjenester og fraktløsninger til den import- og eksportrettede industrien, og føler kundenes opp- og nedturer på egen kropp.

- Det er en annen takt nå enn det var for ett drøyt år siden. Da var ofte spørsmålet hvor hurtig vi kunne levere, ikke hva det ville koste. Det var bonanza og jeg kjente igjen en del ting fra jappetiden. Selv sto vi på nippet til å ansette flere folk. I dag er bildet annerledes. De fleste kundene er nå villige til å vente noen dager, eller velge andre løsninger, for å få billigere frakt, forteller administrerende direktør Leif Otto Nesseth i SG Logistics.

Bedriften han leder har både møbel-, fiske-, verfts- og tekstilindustrien som kunder. Disse bransjene, sammen med rederiene, er trekkvognene i økonomien i Møre og Romsdal.

Analyse:Møre og Romsdal har gjerrige turister

 

Myke stoler
- Store deler av industrien har hatt lange ordrereserver, og det er først nå at virkningene av finanskrisen begynner å merkes for alvor. En del skipsverft er i ferd med å gå tomme for arbeid, og etter hva jeg hører fra bransjen, blir situasjonen trolig enda vanskeligere. Flere snakker om at den virkelige smellen kommer i andre halvår i 2010, om ikke nye kontrakter tegnes innen den tid, forteller Nesseth.

Han bruker følgende bilde som illustrasjon på at mye allerede har endret seg:

- Mange har økt satsingen på servicetjenester og på ettermarkedet. Vi ser blant annet en tiltagende økning i sending av reservedeler.

Fra hjørnekontoret - hvor de besøkende kan dumpe ned i hvilestoler fra Hjellegjerde - har Nesseth utsikt mot Sunnmørsalpene og havneanlegget på Breivika industriområde. Denne formiddagen er det forholdsvis liten aktivitet, men etterhvert kommer Stein Notø og Arnt Johan Larsen i gang med å sjaue sekker med tørrfisk som skal til Afrika.

 

Passet havresekken
- Det heter at etter syv feite år kommer det syv magre. Og det tror jeg på. 2008 var et eventyrlig år for de fleste. De som slet da må virkelig stikke fingeren i jorden og vurdere om bedriften deres har livets rett. Jeg banner vel nærmest i kirken, men jeg sier det likevel: Finanskrisen har vært sunn. Vi trengte den, forteller Nesseth.

SG Logistics har mer enn tidoblet både inntekter og resultat de siste fire årene, noe som har ført dem inn på tredjeplass på gasellelisten i Møre og Romsdal.

- Vi er en del av den store verden, og marginene våre er betydelig redusert. Omsetningsmessig havner vi rundt fjorårsnivået, men resultatet halveres trolig, sier Nesseth, og viser til at SG Logistics ifjor omsatte for knapt 58 millioner og satt igjen med et overskudd på rundt 4,5 millioner kroner.

- Det som skjer nå er nok sunt for oss også. En periode har vi nærmest vært bukken som har passet havresekken. Det er det slutt på nå.

Analyse:Møre og Romsdal har gjerrige turister
Les alt om gasellene(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.