«Å, som en godteributikk». To damer i 50-årene kommer inn døren til Stoff & Stil i Drammen: 600 kvadratmeter fylt av fargerike stoffrester, metervare på rull, glidelåser, sømoppskrifter, vatt og fyll. Da de samme dørene ble åpnet første gang i 1989 var det hornmusikk fra innleid korps og et dusin ansatte på plass – men ikke én eneste kunde.
– Dette var egentlig en bransje som var litt forlatt, som få hadde tro på. Du kan kjøpe stoff på Ikea og gardinstenger på Biltema. De store kjedene gikk over til å selge ferdigsydde gardiner og de små lokale sybutikkene ble borte, sier daglig leder Fred Arild Løwe (42).
Selvrealisering
Men Stoff & Stil – eller Peters Resthall som det danskeide selskapet het den gang – nektet å endre konseptet: Billig stoff på rull og utstyr for den som vil sy selv. I nesten 20 år var butikken i Drammen den eneste i Norge. Driften gikk på det jevne. Så skyllet plutselig håndarbeidsbølgen inn over landet – blåst opp av kjendiser i hjemmedesignede klær.
– Jenny Skavlan og Dorthe Skappel har bidratt med mynt i kassen den senere tid, ingen tvil om det. Folk har blitt mer opptatt av å realisere seg selv, gjerne gjennom å sy ting selv. Den bølgen surfer vi godt på. Hele landet er jo snart utsolgt for garn til Skappel-genseren, sier Løwe.
Før butikken i Oslo åpnet dro kunder 25 mil fra Lillehammer for kjøpe metervare i Drammen. Selv om formiddagen på hverdager var det kø i kassen og venting ved klippebordet, forteller Løwe. Siden 2008 har Stoff & Stil åpnet fire butikker i Bergen, Trondheim, Kristiansand og Oslo. I februar står Stavanger for tur.
– Jeg hadde noen hårete tanker da jeg ble ansatt. «100-12», sa jeg til eierne i Danmark under et møte i 2007. Målet var en omsetning på 100 millioner i 2012. Det når vi i år med god margin, sier Løwe.
«Ikke tomhendt»
Han kom fra stillinger i kjedebutikkene Dressmann og Wedins Sko før han begynte i Stoff & Stil i 2004. Ifølge Løwe var det der han lærte varehandel. Nå opplever han at det ringer håndarbeidende kvinner fra steder der ingen trodde at noen bodde og spør om Stoff & Stil snart kan åpne.
– Men det skal vi ikke med det første. Vi må være forsiktige så vi ikke får voksesmerter, og våre varehuslignende butikker trenger store nedslagsfelt for å lykkes godt. Først må vi se at de butikkene som allerede er åpnet holder omsetningen, så tar vi neste skritt, sier Løwe.
At kundene må reise for å komme til en butikk, er ikke tilfeldig:
– Det er helt bevisst at butikkene ikke ligger inne i sentrum, men utenfor i store lokaler med mange parkeringsplasser. De som kommer hit går ikke tomhendt, vi har liten grad av drop in-kunder, de som kommer vet hva de skal ha, sier Løwe.
Godt i Norge
Etter at de har åpnet flere butikker trodde ledelsen at postordresalget og netthandelen skulle gå ned. Men det motsatte skjedde – også der har omsetningen økt.
Løwe mener veksten butikkjeden opplever er et tegn på gode økonomiske tider i Norge:
– At norske kvinner syr klær selv har ingenting med dårlig økonomi å gjøre. Det har med skaperglede og selvrealisering å gjøre.
Fylkesprofilen: – Du skal ikke bli for fin på det (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.