Mandag morgen skal Russland angivelig ha stanset gasseksporten til Ukraina etter at landet ikke har klart å gjøre opp sitt utestående innen fristen. Samtidig krever den russiske gassgiganten Gazprom nå forhåndsbetaling for ytterligere leveranser.
- Lite rammet
Oljeanalytiker Thina Saltvedt i Nordea Markets tror ikke situasjonen vil være like alvorlig for gassmarkedet som det man opplevde i januar 2009, på grunn av årstiden dette nå skjer på samtidig som at Russlands gasseksport til Europa i dag er mindre avhengig av ukrainsk transit.
- I tillegg så har Norge mulighet til å øke sin produksjon, og det har også Nederland og Storbritannia, skulle Russland skru igjen kranene, sier Saltvedt til DN.
Fordi det har vært en mild vinter i Europa har man også mer buffer på kort sikt, ifølge analytikeren. Samtidig er det ledig importkapasitet i gassmarkedet, som flytende gass (LNG) fra Qatar.
- Nord-Europa vil bli lite rammet direkte, mens man fremdeles har noen land i sentraleruropa som får hundre prosent fra Russland gjennom Ukraina, sier gasseksperten.
Situasjonen har innvirkning i og med at Russland står for 25 prosent av gassimporten til det europeiske markedet. Men mens 80 prosent av russisk gass tidligere ble transportert via Ukraina, utgjør det i dag kun 50 prosent etter at en rørledning ble lagt direkte til Tyskland.
- Sånn sett er man mindre avhengig av Ukraina, som også var bakgrunnen til at den ble bygget, sier Saltvedt.
- Blir ikke veldig langvarig
Et annet viktig moment er at det er begrenset hvor lenge Russland vil ha råd til eventuelt å stenge igjen kranene.
Landets største eksportinntekter kommer nettopp fra olje og gass. Ettersom rørledningene ligger der og det er lite fleksibilitet, betyr det store tap, ifølge analytikeren. Problemer vil imidlertid kunne oppstå dersom sanksjonene mot Russland eskalerer, mener Saltvedt.
- Europa er også det viktigste markedet deres. Så Russland skal ikke irritere Europa for mye, og jeg tror ikke dette blir veldig langvarig sier hun.
- Ikke voldsom prisstigning
Saltvedt venter heller ikke at gassprisene vil ta av, og at de i dag uttrykk for nervøsitet i markedet. Til sammenligning økte gassprisene ti prosent da Russland annekterte Krim, som heller var en sjokkeffekt fordi det kom så overraskende, i motsetning til idag, ifølge henne. Det som imidlertid kan skje er at flere vil bytte til billigere kull, som typisk vil kunne øke kullprisene, påpeker hun.
- Gassprisene vil jo gå opp, men sålenge dette skjer på et tidspunkt som i dag så har jeg ikke tro på så voldsom prisstigning hvis det ikke kommer så strenge sanksjoner som påvirker eksporten fra Russland til andre områder også, sier Saltvedt.
Analytikeren mener situasjonen imidlertid er fordelaktig for Norge, som gjennom Gassled er en betydelig eksportør til det europeiske kontinentet.
- Det betyr også at at Norge fremstår som en enda sikrere og stabil samarbeidspartner, sier hun.
Les også:
Ukrainas frist for å betale gassregningen utløpt
- Russland har begrenset gassen til Ukraina
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.