I løpet av en kort letekampanje har Statoil funnet gass tilsvarende to Snøhvit-felt utenfor sørkysten av Tanzania. Det kan bli mer gass. Så langt har Statoil truffet i fem av fem forsøk.

10 mil fra kysten hopper to av Statoils konserndirektører ut på helikopterdekket på boreskipet «Discoverer Americas».

- Kysten av Øst-Afrika har vært utsatt for piratangrep. Vi ligger et stykke sør for de mest utsatte områdene. Likevel må vi være på vakt, sier internasjonal direktør Lars Christian Bacher i Statoil til Dagens Næringsliv.

Sammen med nedstrømsdirektør Eldar Sætre er han på plass for å følge opp et av Statoils heteste prosjekter.

På land skaper gassoverfloden en annen type uro. Folk i de fattige sørlige distriktene i Tanzania frykter at gassrikdommen like utenfor kysten skal bli holdt borte fra dem. De er redd gassen og pengene sluses rett til den tidligere hovedstaden Dar-es-Salaam.

Kostnadsanslaget for hele utbyggingsprosjektet stiger stadig. Siden funnene ligger langt fra aktuelle markeder, må gassen kjøles ned til komprimert form (lng) for utskiping i spesialskip. Prisen på en slik lng-utbygging er nær doblet fra antydningene Statoil kom med til DN i vinter.

– En lng-fabrikk av denne størrelsen vil koste 20–30 milliarder dollar, etter det jeg har lest i avisene, sier Bacher.

Gass var annetvalget
Også gassmarkedet skaper hodebry for Statoil. Gass er definitivt annetvalget i oljeindustrien. Olje oppnår bedre priser og er enklere å transportere. Det er noe av grunnen til at petroleumsaktiviteten aldri har tatt av i Tanzania før, til tross for at de første gassfunnene ble gjort for flere tiår siden.

– Jeg tror at da vi startet, håpet vi at det var olje her. Vi ble litt overrasket over at det var gass, vi ventet olje, sier Sætre.

Demper forventningene
Oljeanalytiker Anne Gjøen i Handelsbanken mener det er usikkert om Tanzania-utbyggingene blir lønnsomme, selv om volumene er store. Hun noterer seg at gassprisene er svært høye i Asia. Problemet er at prisene i USA bare er en femtedel av asiatisk nivå. Hun tror prisene på lengre sikt må legge seg et sted imellom, men akkurat hvor er uvisst.

I tillegg er hun urolig for utbyggingskostnader og beskatning. På toppen kommer risikoen ved å operere i et lite transparent regime.

Les hele saken i Dagens Næringsliv lørdag(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.