- Vi synes det er sterkt beklagelig at markedet påtvinger oss et slikt tiltak, sier driftsdirektør Atle Sommer i GC Rieber Shipping til Sysla, som først omtalte saken.
Bergensrederiet har inntil nå bemannet skipene sine med mannskap fra det heleide datterselskapet GC Rieber Crewing, i tillegg til innleid personell.
Fra nyttår er det slutt på det.
Alle de 66 som nå er faste ansatte på de ni skipene rederiet drifter fra Bergen har fått beskjed om at de mister jobben, og erstattes av innleid mannskap. 55 av disse 66 er norske.
Sluttpakker er ikke aktuelt:
- Det er en virksomhet som legges ned grunnet et veldig vanskelig marked, og da forholder vi oss til det som er avtalt gjennom tariffavtalen, sier Sommer.
Hvor mye rederiet sparer på å si opp de norske sjøfolkene, vil han ikke kommentere, av konkurransemessige hensyn.
- Men vi ville ikke gjort dette om det ikke var betydelig, sier han.
Martin Pejby er tillitsvalgt for de organiserte i Sjøoffisersforbundet som er ansatt i GC Rieber Crewing. Han legger ikke skjul på at de ansatte er bekymret.
- Vi har koblet inn forbundet sentralt for å se på det juridiske rundt oppsigelsene, sier han til Sysla.
Følg markedene med DN Investor
Hør DN-podcast om maktens språk: Er Trump og Brexit et tegn på at makten snakker over hodet på folk? Hvorfor vender folk seg fra ekspertene og heller hører på frisører enn ministre? DNs politiske redaktør Kjetil B. Alstadheim diskuterer maktens språk med Marte Gerhardsen og Lars-Erik Grønntun.
Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.