Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB bekrefter at banken har måttet hente inn ekstern pr-hjelp.
Westerveld hentet fredag inn sine tidligere kollegaer i Geelmuyden.Kiese.
- Vi har leid inn to personer fra Geelmuyden.Kiese fra i dag og noen dager fremover, for å bistå med medieovervåking og produksjon av kommunikasjonsmateriale, sier Westerveld til DN.
- Det har vært hektiske dager denne uken, så vi hadde behov for litt ekstrahjelp, påpeker informasjonsdirektøren.
Etter avsløringen i Aftenposten søndag har DNB-styret bedt konsernsjef Rune Bjerke om en redegjørelse.
Les også: Luxembourg fikk styre alene
Etter lekkasjen av de såkalte Panama Papers kom det frem at den statseide storbanken har lagt til rette for at kunder kunne skjule pengene sine i postkasseselskaper på Seyschellene - og dermed unngå skatt.
Virksomheten ble styrt fra DNBs filial i Luxembourg.
Kritisk til DNBs håndtering
PR-rådgiver og tidligere partner i First House, Beate Nossum, kritiserte DNBs håndtering av krisen på Twitter fredag.
– Når selve håndteringen er i ferd med å bli en større krise enn hendelsen som var utgangspunktet for saken, er det ikke bra, sier Nossum, som er leder og partner i det nystartede pr-byrået Footprint.
Hun mener krisen for DNB bare øker ved at banken knapt kommuniserer med omverdenen.
– Det er veldig overraskende å se at DNB har valgt en passiv strategi for håndteringen. Derved har de åpnet for at det er fritt fram for en hel nasjon å spekulere i fakta, motiver og Rune Bjerkes rolle.
- Det kan virke som de tror det er mulig å kjøpe seg tid med å sette i gang en intern granskning, men i en så betent og pågående sak er det ekstremt risikofylt, sier Nossum.
– Ved å ikke uttale seg bygger DNB opp en voldsom dramaturgi i forhold til den interne granskningen. Spenningen knyttet til hva de kommer med er iferd med å bli så stor at en skulle tro banken hadde fått hjelp fra Jo Nesbø på manussiden.
- Dette skaper en voldsom fallhøyde for ledelsen. Nå har inntrykket av at DNB er en del av en ukultur innenfor finanssektoren fått forsterke seg gjennom en uke. Det er vanskelig å se hvordan konsernsjef Rune Bjerke kan klare å gjenopprette tilliten igjen, nesten uansett hva han sier, sier Nossum.
Nossum mener måten DNB har håndtert saken på er typisk for bedrifter i en krisesituasjon.
– Vi ser at det ofte inntreffer en indre dynamikk og logikk i miljøet rundt ledelsen, som gjør at man internt blir litt blind for hvordan man oppfattes ute. Veldig ofte når ledere må gå etter en krise, så er det ikke krisen i seg selv som er avgjørende, men måten ledelsen håndterer den på. Derfor er DNBs strategi så alvorlig feil, at det skal mye til for å rette den opp nå, sier Nossum.
Avviser kritikken
- DNB har vært tilgjengelig for mediene hver dag siden denne saken ble kjent. Også konsernsjef Rune Bjerke har stilt opp i intervjuer hos blant annet NRK, Aftenposten, TV2 og VG. Vi jobber nå med undersøkelsen og har lovet å komme med en redegjørelse til departementet over helgen. Når den er klar vil naturligvis både konsernsjefen og styreleder kommentere saken, sier Westerveld.
- Nossum må huske at Aftenposten i denne saken har hatt åtte måneder på seg til å gå gjennom et omfattende materiale, som de nå publiserer fortløpende. Dette er en sak som går 10 år tilbake i tid, så vi håper folk har forståelse for at vi ønsker å gjøre en så grundig jobb som mulig før vi legger frem redegjørelsen, presiserer Westerveld.
Les også: Slik fikk Aftenposten fatt i dokumentene, også kalt Panama Papers (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.