SAS og Maersk Air tapte anken om å få redusert boten selskapene ble tildelt av EF-domstolen i 2001, melder Bloomberg News mandag ifølge TDN Finans.

Maersk Air var eid av Danmarks største selskap.
Maersk Air var eid av Danmarks største selskap. (Foto: Pressebilde)
Retten opprettholder dermed vedtaket om å tildele SAS en bot på 39,4 millioner euro, eller cirka 295 millioner kroner. Danske Maersk Airs bot på 13,1 millioner euro, eller knappe 100 millioner kroner, blir også stående.

De to flyselskapene ble dømt av EF-domstolen for ulovlig samarbeid i 2001.

Dommen kom som en følge av at SAS og Maersk Air i 1999 inngikk et samarbeid om å føre partnerens avganger opp i egne rutetabeller på visse ruter samtidig som man ga bonuspoeng til partnerens passasjerer. Samtidig trakk SAS seg fra visse ruter hvor Maersk fløy, mens Maersk trakk seg fra visse ruter hvor SAS fløy. Blant annet trakk Maersk seg fra København- Stockholm.

Harald Nordvik ble kritisert som styreleder i SAS.
Harald Nordvik ble kritisert som styreleder i SAS. (Foto: Sigbjørn Sandsmark)
Den såkalte kartellskandalen førte til at danske Vagn Sørensen trakk seg som direktør i SAS og tok på seg det fulle ansvaret. Sørensen er i dag sjef for Austrian Airlines.

Styret med daværende styreleder Harald Norvik i spissen gikk også av etter at granskningsutvalget som ble nedsatt etter skandalen ga Norvik og resten av styret flengende kritikk. Styret kjente ikke til selve samarbeidet med Maersk, men fikk kritikk for å ha reagert for sent og for ikke å ha tatt situasjonen alvorlig nok.

SAS anket ikke skyldsspørsmålet, men størrelsen på boten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.