Gjensidige Forsikring er uenig i Datatilsynets kritikk av selskapets bruk av skjult videoopptak av kunder, men godtar likevel overtredelsesgebyret på 600.000 kroner.
Les også på DN.no: Gjensidige refses for håndtering av personopplysninger og Gjensidige spanet på intetanende kunder
– Intern og ekstern juridisk ekspertise har gjennomgått Gjensidiges systemer og rutiner for behandling av personopplysninger og bekrefter at vi opptrer lovmessig. Vi har likevel kommet til at vi vil gjøre det som er nødvendig for å imøtekomme Datatilsynets krav, i stedet for å bruke ressurser på en omfattende klageprosess, sier informasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige.
Datatilsynet varslet Gjensidige 18. juni, på grunnlag av stedlig tilsyn, om at man ikke så med blide øyne på at forsikringsselskapet snikfilmet kunder.
Gjensidige forklarte at filmingen var nødvendig ved mistanke om forsikringssvindel, og at det kun gjaldt et lite antall kunder.
Datatilsynet var uenig og truet med å inndra konsesjonen til å oppbevare og behandle personopplysninger.
For å unngå å miste konsesjonen, må Gjensidige lage et klart og tydelig regelverk, krevde Datatilsynet.
– Gjensidige er ikke enig i Datatilsynets konklusjoner. Selskapet velger likevel ikke å påklage vedtaket og vil iverksette tiltak for å tilfredsstille Datatilsynets krav, opplyser forsikringsselskapet i en pressemelding.
Les også:
<b>Brå nedtur for høyfjellsluksus: - Det er samling i bunn</b>
<b>Petter Stordalen: Tror ikke trenden kan snus</b>
Hedgefond-milliardærens tre investeringsråd
Statoil skuffet over gassfunn
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.