Gjensidige, som er en av hovedeierne i Storebrand, gjør en nedskrivning på 611 millioner kroner på sin investering i Storebrand.

Bakrunnen er ny informasjon knyttet til dødelighetsgrunnlag fra Finanstilsynet, bekrefter informasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige overfor DN.no.

Gjensidige eier 24,3 prosent av aksjene i Storebrand.

Gjensidige har som mål om å se bort fra Storebrand-nedskrivningen ved beregningen av utbytte for 2013.

- Det er fortsatt et mål for styret. Bakgrunnen er at selskapet er godt kapitalsiert, sier Thoresen.

Gjensidiges Storebrand-post hadde en markedsverdi på 2,48 milliarder kroner ved utgangen av første kvartal.

Nordmenn lever lenger
DN.no skrev i februar at midtdelere på veiene, bedre vaksiner, mer mosjon og avansert sykdomsbehandling gjør at nordmenn lever lenger.

Økningen i levealder svir imidlertid for forsikringsselskapene, som må sette av stadig mer penger for å møte fremtidens pensjonsforpliktelser.

Det har ført til at hele livsforsikringsbransjen i samarbeid med Finanstilsynet i Norge har arbeidet med nye dødelighetstabeller. I forbindelse med dette har det kommet frem at det er behov for å sette av mer penger for å møte økningen i forventet levealder.

Birken-effekten
I perioden 2011 til 2012 har Storebrand satt av til sammen 4,3 milliarder kroner i reserver for langt liv, ifølge tall fra fjerdekvartalsrapporten.

Dagens Næringsliv omtalte ifjor avsetningen til langt liv for «Birken-effekten», fordi avsetningsøkningene spesielt skyldes menn med økt inntekt som lever stadig lenger.

- Denne hersens Birken og sånn, sa konsernsjef Idar Kreutzer på fjorårets fjerdekvartalspresentasjon.

Les også: Setter av milliarder til Birken-generasjonen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.