Hittil i år har Volkswagen solgt like mange varebiler som de tre neste bilmerkene på listen - til sammen. Med en markedsandel på over 31 prosent, troner de alene på toppen av salgslistene for varebiler.

- Det er den høyeste markedsandelen noensinne, i hvert fall i moderne tid, sier Harald Frigstad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøyer hos importør Harald A. Møller.

 

Volkswagen øker i et marked som er på vei oppover. Det totale varebilsalget er 19,7 prosent høyere enn på samme tid ifjor. Frigstad tror suksessen kommer av flere ting.

- Det ene går litt på modellene, vår modell Caddy har hatt en voldsomt vekst, og er Norges nest mest solgte bilmodell, etter Golf. I tillegg har organisasjonen jobbet litt annerledes. Vi har flere dedikerte folk på nyttekjøretøy, samt spesialiserte forhandlere, sier Frigstad.

Volkswagen Caddy finnes i et utall av versjoner, og spesielt populære er modellene med firehjulsdrift og automatgir, et segment Frigstad mener de ikke har noen konkurrenter i.

Spesialisering
Volkswagen Nyttekjøretøyer har 15 forhandlere som har spesialisert seg, og det er opprettet fem varebilsentre.

- Vi tror dette er viktig, fordi kundenes behov er litt annerledes enn tradisjonelle bilkunder. En time på verksted betyr tap av penger. Mange av varebilene har folks arbeidsutstyr i bilene, så oppetid på veien er svært viktig, sier Frigstad.

- Hvordan er utsiktene for neste år?

- Det er utrolig vanskelig å spå. Men vi ser positivt på fremtiden, ut fra situasjonsrapporter fra Statistisk sentralbyrå og Norge Bank. Vi er fremoverlente, og tror på samme marked som i år i 2012.

Toyota taper terreng
Bilmerket som har tapt mest markedsandeler på varebiler i år er Toyota. I et stigende marked synker samtidig Toyotas salg med over 16 prosent sammenlignet med fjoråret. I 2010 endte Toyota med en markedsandel på 16,5 prosent, og året før var markedsandelen over 17 prosent. Toyota ligger på en andreplass blant merkene, men hittil i år er markedsandel på knappe 12 prosent.

 

- Det skyldes blant annet at vi mangler en mindre varebil, og har en godt voksen Hiace, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge til DN.no.

Og det ser ikke ut til å bli bedre bedre for Toyota neste år. Da forsvinner den tidligere så populære varebilen Hiace for godt, fordi den ikke består de nye Euro5-utslippskravene. Likevel ser det ikke ut til at det kommer noen erstatter i nærmeste fremtid.

Les også: Toyota mister bestselger

Ekstra dispensasjon
- Det er naturlig at vi taper markedsandeler, det er lettere å selge nyheter. Dette er ikke optimalt for oss, og vi skulle ønske oss en erstatter, sier Olsen.

Etter finanskrisen, Toyotas vanskelige periode med mange tilbakekallinger og jordskjelv og tsunami tidligere i år, har ikke varebilprosjektene vært hovedfokus for den japanske bilfabrikken.

- Vi har kanskje tapt et salg på 1.000 biler fordi fabrikken stod stille i to måneder etter tsunamien, men noe av dette kan vi selge til neste år, sier Olsen.

Toyota har ennå pickupen Hilux og varebilversjonen av Land Cruiser. Toyota har også fått dispensasjon fra norske myndigheter til å selge 1.000 ekstra Hiace som kommer hit i starten av neste år. Selv om det har vært leveringsproblemer på Hiace i år, ligger den fremdeles på tredjeplass over mest solgte varebiler.

Les test av Toyota Land Cruiser: En kjempesusp

Nye drivlinjer
Tidligere denne måneden testkjørte DN.no en elektrisk Renault varebil.

Les testen her: Den rake elbilmotsetning

Volkswagen-sjefen tror ikke dette er noe som vil ta av med det første.

- Det er høyt fokus på dette hos produsentene, Volkswagen kjører prøveprosjekter i Tyskland og Nederland, og vi diskuterer å få til noen testbiler her også. Men vi vet for lite om kundene faktisk vil ha det, sier Frigstad, som har vel så stor tro på gassbiler.

I Norge har blant annet Posten gått til innkjøp av elektriske varebiler fra produsenten Ford, som skal ha levert over 50 biler allerede på det norske markedet.

- Vi tror ikke det blir noe kjempevolum for elektriske varebiler de første årene, sier Frigstad.

Les vår test av Volkswagens nye pickup Amarok: Passat med lasteplan

Her er de mest solgte varebilmodellene hitil i år:

Registreringer til og med 14/11-2011
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.