På papiret er det ingenting som ikke stemmer med den nye Focus ST.
Den er sterkere, gjerrigere og billigere enn forgjengeren.
Alt henger sammen med at Ford har kvittet seg med den gamle femsylindrede motoren de lånte fra Volvo, og nå klarer seg med en sylinder mindre og et volum på to liter.
Det hindrer ikke at bilen har fått heftige 250 hestekrefter og et dreiemoment på 360 newtonmeter. Altså akkurat tilstrekkelig i en kompaktbil.
Se store bilder av Focus ST i DN Play.
Et hovedpoeng med en slik type bil er at den skal kombinere dagligdags bruk med høy morofaktor. Det klarer Focus ST med glans.
Riktignok sørger de gedigne sportssetene fra Recaro for at bakseteplassen føles noe trangere, men til gjengjeld gir de den beste støtten jeg noensinne har kjent i en slik bil. På den praktiske siden kan Focus skilte med et bagasjerom som både er stort og lett å laste inn i.
Når det gjelder morofaktor, gjør den livlige og sterke turbomotoren kjøringen til en glede. Styringen er i tillegg ultrapresis og bilen er utstyrt med et understell av det følsomme slaget som sørger for at man er i god kontakt med underlaget. Ingen sprekk i asfalten får her passeres uten at fører er klar over det.
ST-ens elektroniske støttehjul er av den tilgivende sorten. Om farten er for høy i svingen, går bilen over i lett overstyring og slenger overraskende villig på rumpa. Slår man av støttefunksjonen, blir bilen noe mer forutsigbar.
Visse detaljer drar litt ned på helhetsinntrykket. Blant annet ser det ut som man kjører med panseret konstant åpent. Glipen er litt i største laget, men om det har en hensikt, eller bare er en litt begredelig tilpasningssak, er ikke lett å si.
I tillegg lider Focusen av at Fords interiørdesignere kanskje har vært litt overivrige i sin søken etter å være annerledes. Spesielt midtkonsollen med det integrerte stereoanlegget er noe anmasende og spesielt.
Utstyrsnivået i bilen er høyt. Av ekstrautstyr er selvfølgelig lettmetallfelger av bling-bling-typen et must. I tillegg ville jeg kostet på meg komfortpakke som gir nøkkelfri tilgang og start av bilen og ryggesensor. Testbilen har en førerassistentpakke som innebærer blant annet blindsonevarsler, filskifteassistent, trafikkskiltleser og såkalt "Active City Stop". I denne biltypen bryter det litt med tanken om "back to basic"-kjøreglede, og føles litt jålete, selv om det er utstyr som øker sikkerheten.
Vi er imponerte over hvor god den nye Focus ST har blitt, den leverer skarpe kjøreegenskaper for alle pengene og har en motor som er supersterk. Den er kanskje på grensen til å være for indiskret, men kjører litt som den ser ut.
Hvilken GTI-bil er best? Vi kjører Focus ST mot originalen Volkswagen Golf GTI og den lekre utfordreren Alfa Romeo Giulietta QV. Følg med på DN.no.
Se store bilder av Focus ST i DN Play.
Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.