Vi får stadig dårligere service i butikkene, skriver Dagens Næringsliv.

Køer, lang ventetid og likegyldige ansatte er blitt en vanlig opplevelse i norske forretninger og serviceinstitusjoner. Hovedårsaken er økonomisk høytrykk og mangel på kompetent arbeidskraft, mener bransjefolk.

- Jeg opplever at kundeservicen i dagligvarebransjen har gått kraftig ned og er vesentlig dårligere enn andre bransjer. Jeg opplever også at faghandelen har blitt dårligere de siste årene og ligger brakk i forhold til det man kan forvente, sier partner Trond Aslaksen i SeeYou as.

Investerer ikke i service
Firmaet sjekket ifjor servicenivået i flere bransjer og butikker gjennom 500 "mystery shoppers" som gjennomførte 15.000 kundeobservasjoner.

Aslaksen mener årsaken til nedgangen er underinvestering i serviceopplæringen.

- Mange bedriftseiere gir uttrykk for at de ikke vil investere i de ansatte fordi de slutter likevel. Ungdom som tidligere jobbet på bensinstasjoner og i kiosker er blitt så bortskjemte at de ikke vil ta slike jobber. De man får er gjerne de minst motiverte, sier han til DN.

- Kunden vet ofte mer enn dem som jobber der, sier Aslaksen.

De dårlige blir dårligere
Daglig leder Arne Johan Hamre i Nye Fakta as har tilsvarende erf#229. Han merker at gapet mellom gode og dårlige bedrifter øker.

- De gode drar fra, mens de dårligste blir stadig dårligere, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.