John Fredriksens tørrbulk-rederi Golden Ocean er i ferd med å gå tom for penger. Kun halvparten av selskapets ekspansive flåtebyggingsplaner har finansiering.

Aksjen får juling på børs, og faller over 30 prosent!

Fredriksens selskaper har lenge vært modige i nybyggingmarkedet. Det har sendt Golden Ocean i kredittskvis i forbindelse med leveringen av nye skip.

11 av selskapets gjenstående nybygg har sikret finansiering, mens ti skip fortsatt ikke er finansiert. Selskapet kan imidlertid få problemer med lånefasilitetene knyttet til de 11 skipene som allerede er finansiert.

- De trolige bruddene på betingelsene i obligasjonsgjelden vil gjøre det vanskelig å utnytte disse fasilitetene. Det vil trolig skape en situasjon i mars 2009 hvor selskapet vil gå tom for kontantlikviditet for å møte dets kortsiktige forpliktelser, skriver Golden Ocean i kvartalsrapporten.

Senest for to uker siden kom meldingen om at at selskapet var i likviditetsproblemer etter at to avtaleparter bryter sine kontakter med rederiet. Konsekvensen kunne bli at selskapet måtte hente mer risikokapital, skrev selskapet da.

Les også: Fredriksen-selskap i pengenød

Selskapets hovedaksjonær, som er Fredriksen, har under visse forhold indikert at han er positiv til å bidra til en slik løsning.

Skal restrukturere
Selskapet er nå i samtaler med kreditorene for å finansielt restrukturere selskapet. Golden Ocean opplyser i kvartalsrapporten at restruktureringen må være gjennomført innen mars og at den i tillegg til å bringe nye penger til selskapet også må bidra til å redusere selskapets finansielle forpliktelser på nybyggene.

- Hvis en løsning med kreditorene og skipsverftene kan bli funnet, håper styret at det er konstruktiv basis for at Golden Ocean kan fortsette, skriver selskapet i kvartalsrapporten.

Ratefall
Men det er ikke bare pengeproblemer som rir selskapet.

Golden Ocean har nemlig noen tøffe kvartaler bak seg, der gjennomsnittlige spotinntekter for et Capesize-skip var bare 2.316 dollar dagen.

- Det er (...) bekymring for at den strukturelle overkapasiteten i tørrbulkmarkedet vil fortsette å holde den totale flåteutnyttelsen lav de neste 12-18 måneder. På den positive siden har vi registrert en betraktelig økning i skraping de siste tre måendene og med ganske bleke markedsutsikter forventer vi at denne trenden fortsetter. Tilbudssiden kan ytterligere bli redusert som følge av konkurser og kanselleringer av ordre, skriver selskapet i kvartalsrapporten.