Det John Fredriksen-kontrollerte tørrlastrederiet Golden Ocean Group har fått på plass en ny avtale med Jinhaiwan-verftet i Shanghai som bygger flere skip for selskapet.
Golden Ocean har tidligere bestilt seks såkalte Kamsarmax-skip fra verftet. Nå har Golden Ocean fått lov til å endre på avtalen, og bare bygge fire av de seks Kamsarmaxene.
De siste to skipene har blitt konvertert til to isklasse panamax-skip. I tillegg skal verftet bygge ytterligere to slike skip.
Samtidig har Golden Ocean blitt enige med verftet om en ny kontraktspris som er mer på linje med dagens markedsnivå.
For ni nybygg er prisen 339,5 millioner dollar, der 74,9 millioner dollar har allerede blitt betalt i 2007 og 2008.
Selskapet vurderer nå ulike måter å finanserier seg på, og skriver i børsmeldingen at det er sikker på at det vil få på plass tilstrekkelig finansiering for nybyggene.
Golden Ocean har samtidig fått på plass en kontrakt for fire av kamsarmax-skipene. To av skipene har fått bareboat-kontrakter i ti år til en dagrate på 13.300 dollar. De to andre skipene har fått femårskontrakter på time charter-basis. Her er raten 19.950 dollar dagen.
Selskapet har også fått på plass en overskuddsdelingsavtale, der selskapet sikrer halvparten av inntekten over 23.000 dollar dagen.
Les også: Full fart i Golden Ocean (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.