Få, om noen biler, har vi hatt høyere forventninger til enn denne Golfen.

For det første er den vanlige Golfen en glimrende bil, noe også det norske folk virker å si seg enig i.

For det andre så kjørte vi ifjor sommer den glitrende Golf GTI, og simpelthen elsket den.

Det er derfor ikke noen direkte overraskelse at forventningene til den seksti hestekrefter sterkere Golf R var skyhøye da vi hentet bilen hos importøren.

 

Kraftverk
Ytelsene er som følger: TSI-motor på to liter og 270 hestekrefter. Et dreiemoment på 350 Nm ved 2500 omdreininger. Sekstrinns dobbeltklutsjkasse og firehjulsdrift. Null til 100 km/t på 5,5 sekunder og en toppfart på 250 km/t.

Testbilen i fargen "Rising Blue Metallic" er den virkelige BlueMotion-modellen fra Volkswagen, eller kanskje rettere "BlueFastMotion".

Morobil
For Golf R er utvilsomt en morsom bil å kjøre. Bilen sitter som støpt i svingene, demping og understell er ikke for stivt for en slik type bil, og selv om det rister på brostein, er det til å leve med.

 

Drivlinjen er optimal, som om ikke tolitersmotoren og dsg-kassa i seg selv fungerer vidunderlig, er det hele toppet med 4Motion firehjulsdrift, som gir en dynamisk presisjon i kraftutnyttelsen som går utenpå den fremhjulsdrevne GTI-en.

På svingete vei er den en drøm, som får enhver til å ville kjøre litt fortere enn normalt.

Sterkest, dyrest, best?
Volkswagen kaller bilen den sterkeste Golf noensinne. Vi kan føye til at med en vinduspris på 810.840 kroner er vel testbilen den dyreste Golf noensinne også. Hvis man da også legger til at den antakelig er den beste Golf noensinne, er oppsummeringen tatt.

 

Malurten får være at den dessverre ikke er verd pengene...

Mer for pengene
Det største problemet for Golf R heter Golf GTI. Bilen vi falt for ifjor sommer kostet under halvmillionen, og denne bikker altså 800.000 kroner. Du skal være rimelig gal, eventuelt overdrevent opptatt av å ha den råeste Golfen, for å kjøpe denne bilen. Vår anbefaling blir å gå for GTI. Du får nesten den samme kjøregleden, og har penger nok til overs til en vanlig Golf til din bedre halvdel.

Konkurrentene hevdes å være blant andre Ford Focus RS, Mitsubishi Lancer Evolution og Subaru Impreza.

Det er vanskelig å dømme hvordan den vil klare seg i dette selskapet, men at du definitivt ikke skiller deg like mye ut som i en hvilken som helst av disse bilene, er hevet over enhver tvil. Sånn sett fremstår Golf R som et mer stuerent og voksent valg, men den er kanskje også noe tammere enn disse villbassene?

Konklusjon: Glimrende super-Golf, men vi hadde heller kjøpt GTI-en som leverer nesten like mye for mye mindre penger.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.