Da Google fikk problemer med at ansatte spiste for mye M&M's-sjokolade i fjor, gjorde internettgiganten som de pleier: satt i gang dataanalyse, skriver The Washington Post .

Ifølge avisen er det vanlig blant it-selskaper å tilby ansatte gratis kantine, snacks, frukt og lignende goder. Hos Google var særlig de fargerike sjokoladekulene populære, og ledelsen i selskapet fryktet at det voldsomme konsumet ville hindre dem i å oppnå målet om sunne og fornøyde medarbeidere.

Løsningen ble et eksperiment der de sjokoladen ble gjemt vekk i ugjennomsiktige beholdere, mens sunnere snacks som tørket frukt og nøtter ble satt frem i gjennomsiktige beholdere.

Dette ga resultater: Bare ved selskapets kontorer i New York ble det konsumert 3,1 millioner færre kalorier fra M&M's de syv ukene eksperimentet varte. Det tilsvarer ni småposer med sjokolade for hver av kontorets 2.000 ansatte.

Likevel, Google vil ikke slå fast effekten av eksperimentet, da de mener det er vanskelig å bevise at det direkte førte til slankere ansatte. Det er også vanskelig å vite om ansatte føte seg lykkeligere bare fordi de spiste færre av de små kaloribombene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.