- Jeg skjønner at mediene er skremt av hvor fort ting går, og jeg skjønner at man er skremt av noen av de produktene som lages, sier Google-topp Siri G. Børsum til DN.
Hun er såkalt industry leader, salgsdirektør for blant annet finans og reiseliv, i Google Norge.
Torsdag begynte Mediaforums mediekonferanse, som samler mediehus, mediebyråer og andre aktører i mediebransjen.
Under en debatt om omstilling og innovasjon i mediebransjen møttes flere medietopper, annonsører og Google til debatt om fremtiden til bransjen.
Under debatten med blant annet VGs kommersielle direktør Christian Haneborg, sa Børsum følgende til VG-toppen:
- Hvorfor sitte og bruke mange millioner på å prøve å utvikle nye plattformer, istedenfor å samarbeide, slik at man samtidig kan forbedre produktene dere allerede har? Jeg skjønner at dere tenker vi er skumle, men er usikker på om dere har råd til å sitte og vente på dette.
Les også: I samtaler om felles annonsesystem
- Trassalder
Overfor DN utdyper hun:
- Når du er i en trassalder, skal du klare alt selv. Det er litt norsk. Norske bedrifter skal klare det selv, istedenfor å gå inn i samarbeid, sier Børsum.
- Men innvendingen til mediekonsern som Schibsted er at du vil tape kampen i fremtiden dersom du ikke er en plattform i seg selv?
- Men det har også blitt nevnt her i dag at du ikke kan se fem år frem i tid. Du aner ikke hva som kommer til å skje. Se på veksten i video og veksten på Youtube. Da har du ikke råd til å sitte og vente tre-fem år på at noe blir stort. Du må tørre å ta noen sjanser.
Hun mener at norske medier i større grad bør samarbeide med aktører utenfor bransjen, istedenfor bruke mange millioner på å lage egne plattformer.
- Vi i Google er kjempeinteressert i mediebransjen. Vi er helt avhengig av at det økosystemet fungerer, og at mediene leverer godt innhold til brukeren. Vi skal gjøre brukeren sin hverdag enklere og mer verdifull gjennom nettet, sier Børsum.
Les også: VG + NRK + Amedia = sant
Bedre produkter, lavere kostnader
VG og eierkonsernet Schibsted har vært tydelige på at norske aktører må samle seg for å møte konkurransen mot internasjonale aktører som Google og Facebook, som i større og større grad spiser opp annonsemarkedet internasjonalt, og her hjemme i Norge.
- Hverken VG eller TV 2 kommer til å klare seg alene gjennom endringsfasen. Du er forholdsvis naiv hvis du tror du kommer til å ha de akkurat samme mediehusene som du har nå, sa kommersiell direktør Christian Haneborg i VG på Mediekonferansen i Tønsberg.
Mens flere norske medier har valgt å samarbeide med Google om digitalt annonsesalg - deriblant TV 2 - ønsker Schibsted å få med seg norske medier på den uavhengige plattformen AppNexus. Så langt har kun Polaris blitt med, mens Amedia i disse dager vurderer det samme.
Les også: Lei av norske mediers syting
- Egentlig vår konkurrent
Både VG og TV 2 er enige om at norske medier må samarbeide mer for å overleve i tiden som kommer.
- Mediene må lage bedre produkter og kutte kostnader. Og det klarer man ikke alene, det må gjøres sammen, sa Haneborg under debatten.
- Google er egentlig vår konkurrent, men de leverer annonseteknologi til oss digitalt. TV 2 Sumo er samtidig en plattform som sikkert kan ha innhold fra andre. Det finnes helt sikkert også andre områder man kan samarbeide om, sa salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2 under debatten.
Les også: Vil slippe arbeidsgiveravgift
Google-toppen har forståelse for at norske medier er i en vanskelig situasjon - der man både skal kutte kostnader og samtidig innovere og utvikle produktene sine i en stadig mer digital verden.
- Men hadde ikke næringslivet vært så utrolig redde for å beholde de inntektskildene man har, og heller turt å utfordre den når det gikk så bra, hadde det vært noe annet i dag, sier Børsum.
Følg markedene med DN Investor
Hør DN-podcast om stigende boligpriser, jublende aksjonærer i landets største bank og hvorfor det er glade dager for forbrukerbankene.
Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.
Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss gjerne en mail!
Se interaktiv prisgrafikk for alle fylker og beregn prisutviklingen på din bolig.
Anbefalt av DNtv:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.