- Dette er verdens viktigste bilutstilling, og det er ikke tilfeldig at det er i Frankfurt, sier Norbert Reithofer, øverste sjef i BMW.

De tyske bilprodusentene holder show på hjemmebane bare annethvert år, og her er det ingenting som skulle tilsi at det europeiske bilmarkedet har falt i mange år på rad.

Like etter at Reithofer har forlatt scenen suser elbilen i3 under oss på en innendørs vei BMW har bygget for anledningen.

Den lille bilen har inntatt hovedrollen i den gigantiske messehallen BMW breier seg i.

(Saken fortsetter under bildet)
 

Til Norge
Bilen kommer til Norge allerede i november, og følger trenden der er at småbilene blir elektriske, mens de store luksusbilene blir grønnere ved å putte inn en elektrisk motor i tillegg til en effektiv konvensjonell motor.

De andre to nyhetene på BMW-standen er den ladbare sportshybriden i8, samt en tilsvarende motorisert versjon av luksussuven X5.

- Dette er en litt annen måte å gjøre hybrid på enn vi før har gjort, sier Kjetil Myhre, som er markedsdirektør i BMW Norge.

 

Kombinasjonen firesylindret motor og elmotor vil kunne gjøre en slik type bil langt mer aktuell enn tidligere hybrider fra BMW, der elmotoren skulle bidra med ekstra krefter til en allerede kraftig V8-motor.

Senere mandag kveld forteller Volkswagen-sjef Martin Winterkorn at det er her i Frankfurt fremtiden vises. På bilgigantens store show der mer eller mindre «avslørte» bilnyheter havnet i skyggen av opptredenen til 80-talls bandet Pet Shop Boys, dukker også de ferdige versjonene av den elektriske småbilen Up og bestselgeren Golf opp.

Les også: Porsches fantastiske fartsmaskin

Audi A3 som plugin-hybrid
Også her er det på luksussiden de ladbare hybridene er nærmest bilbutikkene. Porsche Panamera S E-hybrid som kan plugges i veggen er like om hjørnet, og til neste år kommer teknologien også til den mindre Audi A3.

- Audi mener A3 som plugin-hybrid er riktig bil å komme med. Den er to biler i én. Den fungerer som en ren elbil, og som en vanlig bensinbil. Spørsmålet er hvordan markedet vil adoptere disse bilene, med tanke på hvor prisgunstig elbilene er i Norge. Mulighetene for at plugin-hybridene kan etablere seg, ligger i avgiftssystemet, sier Marius Tegneby, informasjonssjef i Audi Norge.

 

Den økte vekten av batterier og elektrisk motor, straffes av den norske vektavgiften. I Tyskland koster en ladbar A3 det samme som BMWs nye elbil i3, dermed er dette direkte konkurrenter på andre markeder enn det norske.

460 hestekrefter
I den store hallen like over plassen holder Mercedes til. Også her er det de små som blir elektriske og de store blir ladbare. Den lille Smart kommer nå som elbil, det samme med B-klassen. Flaggskipet S-klassen kommer som ladbar hybrid. Men det trenger ikke å forbli slik.

- Jeg vet ingenting om hybridplanene, men det er typisk at det som kommer på S-klasse kommer på den øvrige rangen i løpet av få år, sier informasjonssjef Christoffer Nøkleby i Mercedes Norge.

Ny og grønnere teknologi behøver ikke å gå på kompromiss med ytelser. S500 plugin har 460 hestekrefter og forbruker 0,3 liter på milen.

Etter at bilbransjen har famlet i mer eller mindre mørke med forskjellige typer teknologier og tilnærminger til fremtidens biler, ser det i år ut til å ha løsnet litt i så måte. Endelig har fremtidens biler kommet i produksjon, og mange av dem blir å se i en bussfil nær deg allerede i høst.

 

Flere nyheter fra bilutstillingen i Frankfurt:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.