Grove feil florerer i landets boligtakster. 560 av 700 boligsalgsrapporter ifjor inneholdt grove feil, skriver Dagens Næringsliv.
Det til tross for at takstmennene hadde vært på kurs for å bli bedre i å skrive rapporter.
- Prosjektet har vært fullstendig mislykket, sier Merete Bernau, leder for skadeoppgjør i Protector Forsikring, til DN.
Protector Forsikring fikk nær 4.000 klager fra misfornøyde boligkjøpere ifjor.
– Mange av klagene kunne vært unngått hvis takstmennene hadde skrevet riktige boligsalgsrapporter, sier Bernau.
- Kunne vært unngått
Hun viser til et eksempel der et bad fra 1986 ble beskrevet som «rehabilitert og av nyere dato» i en takst. Kjøper oppdaget lukt fra badet, og foretok åpning som avdekket fukt- og råteskader, som ga 60.000 kroner i erstatning.
Både selger og kunde følte seg lurt av takstmannen.
– Hadde takstmannen gjort en ordentlig jobb, kunne dette vært unngått, sier Bernau.
Utdanningsprosjektet ble satt i gang i samarbeid med Norges Takseringsforbund og takseringsingeniørene i NITO-takst.
– Til tross for den omfattende prosessen var effekten lik null. Vi vurderte 700 boligsalgsrapporter og fant feil i nær 80 prosent. Det var den samme feilprosenten som vi målte før prosjektet begynte, sier Bernau.
Les også:
Boligkjøpere vinner i retten
Boliger fulle av feil
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.