Er du en cowboy som rir langs kanten av det ukjente? Kaster du flaksballer i ulike retninger? Er det lenge siden du tok heisen opp en etasje?

Skjønner du ikke hva jeg prater om? Disse metaforene dekker tre prinsipper jeg lever ved som førstegangsgründer - noe som har fungert ganske bra hittil.

 

 

Høsten 2013 begynte jeg på NTNUs Entreprenørskole, hvor Professor Widding introduserte meg for gründerverdenen med ett enkelt budskap: Vær litt cowboy. Ri på kanten av det ukjente.

--

Å være en cowboy som rir på kanten av det ukjente handler om to ting: å ikke følge regler slavisk og - mest av alt - å gjøre ting du ikke kan.

I høst ble jeg invitert til å delta i en paneldebatt i forbindelse med en konferanse om markedsføring på sosiale medier. Å ta del i en paneldebatt sammen med erfarne mennesker i mediebransjen er ikke noe jeg har gjort før.

Men jeg mestret det – fordi jeg har lært mye mer enn jeg tror. Derfor takler man ofte det ukjente bedre enn man tror.

Som førstegangsgründer med lite arbeidserfaring er det mye jeg gjør for første gang. Dette veier jeg opp for ved å tørre å gjøre ting jeg ikke kan. Å ikke være redd for det ukjente. Innimellom feiler jeg - som den gangen da jeg [sett inn vilkårlig eksempel fra mentale arkivet av minst 100 feil jeg har gjort det siste året]. Men med feiling følger læring.

--

Å utnytte muligheter kan ta fokus vekk fra oppgaver som er åpenbart verdiskapende. Det kan være vanskelig å forutse hvilke andre handlinger som kan ha store konsekvenser og tilføre verdi.

Så man bør bare ta en sjanse - slenge ut en flaksball - som da jeg satt og jobbet på en kafé i byen og fikk øye på en halvveis bekjent. Jeg hadde ingen agenda, men tenkte jeg kunne si hei og oppdatere han på status på oppstarten. Kanskje ville han ha noen nyttige innspill.

Han satt sammen med en som viste seg å være investor – maks flaks. Jeg pitchet konseptet vårt.

Nå, en måned senere, har vi fortsatt kontakt. Og muligens blir han med på vår første investeringsrunde.

Flaksmodellen handler om å utnytte så mange muligheter som mulig for å øke sannsynligheten for at man får noe igjen for en av dem (all ære til opphavsmann, Halvor Gregusson, tidligere student på Entreprenørskolen som nå jobber i Rocketfarm).

Flaksmodellen handler også om å være naive og gi folk en sjanse, til tross for uvissheten om hva man får ut av det.

Man burde prate med folk man ikke umiddelbart ser nytten av - kanskje kan de være nettopp den forretningsutvikleren eller mentoren du har lett etter? Det er når mennesker møtes at ideer oppstår og magi skjer.

--

Et siste prinsipp jeg lever for er å ta heisen opp. Misforstå meg rett: dette handler ikke om å være lat og å la være å ta trappen. Det handler om å ta bedriften til et nytt nivå. For eksempel når sideprosjektet blir en fulltidsjobb. Eller når man får inn første investering.

Man tar heisen opp til neste etasje hver gang man forplikter seg til videre satsing hvor man vil konkurrere i en annen liga.

Neste gang vi i VIO tar heisen opp blir ved kommersiell lansering av tjenesten vår tidlig denne våren.

Folk flest liker trygghet. Ved å ta små steg fremover føler man større kontroll. Men da er det fort gjort å bli for komfortabel. Du må ut av komfortsonen for å feile, for å lære og for å lykkes.

Det er utenfor komfortsonen at innovasjon skjer. Innimellom må man tørre å ta heisen for å på nytt trå ut av komfortsonen og leke med karer større enn deg selv.

--
Er du en cowboy som rir på kanten av det ukjente, kaster flaksballer og tør å ta heisen? Bli med å ta heisen opp, da vel. Ikke bli stående igjen i første etasje - eller på perrongen, om du vil.

Les mer: Silicon Valley-gründer inn i ni norske selskaper

Les mer: Ukjent nordmann bak en av de 50 beste appene i verden

En helt ny dataspillgenre

Anders Ottesen og ni andre nordmenn utvikler dataspillet Dwarfheim, som ved å kombinere en rekke ulike genrer i flerspillermodus forsøker å skape en ny.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Se alle deltagerne her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DNs pitchekonkurranse: En helt ny dataspillgenre
Anders Ottesen og ni andre nordmenn jobber med å utvikle dataspillet Dwarfheim, som ved å kombinere en rekke ulike dataspillgenrer forsøker å skape en helt ny. Selskapet vant prisen for beste konsept under Norwegian Game Awards 2015.
01:11
Publisert: