Kompisgjengen fra Elvebakken vgs og Oslo Katedralskole hadde gått lei læringsplattformen de brukte på skolen, norske Itslearning.

– Vi tenkte at vi sikkert kunne lage noe som var bedre enn det, sier daglig leder Maiuran Loganathan (17).

Ideen ble til en ungdomsbedrift. Ungdomsbedriften ble nylig til et selskap. Og nå skal Ediphy snart lansere betaversjonen til testing på Elvebakken skole. Fredag forteller gründerne om sin nye læringsplattform på en av verdens største utdanningsmesser, BETT i London.

– Ediphy binder sammen elever og lærere fra hele verden. Alle de læringssystemene man har nå er så isolerte, sier Loganathan.

Les mer om spennende oppstartsbedrifter på DNgründer, følg oss også på Facebook og Twitter.

Læringsprogrammet legger opp til å forenkle digital læring.

Elever og lærere kobles sammen i et digitalt klasserom som kan variere i størrelse. I tillegg kan skoleklasser fra vidt forskjellige skoler, og potensielt forskjellige land, koble seg opp mot hverandre. Programmet skal også gi mulighet for videokonferanser og prosjektgrupper.

Lærere får muligheten til å lage oppgaver som kan integreres som spillelementer inne i plattformen hentet fra tv-spillverdenen. Måloppnåelse blir da ikke bare et ord, men via poengsanking rykker elevene opp på nye nivåer.

Les også: 100 mill. brukere søker forretningsmodell

Hjelp av kaker og Microsoft

For å opprette selskapet og komme i gang med utviklingen, fikk Ediphy på plass et sponsorat fra Gyldendal undervisning. I tillegg kom penger fra kakesalg godt med. Juridisk hjelp fra BA-HR og tekniske råd fra forretningsutvikler Arif Shafique i Microsoft har de også fått.

– Hjelpen vi har fått på veien er essensiell. Det at vi er så unge har gjort at vi har fått innpass helt gratis, sier Loganathan.

Digital forlagssjef Alexander Henriksen i Gyldendal undervisning sier at forleggeren er opptatt av at digitalisering i skolen skal føre til en mer effektiv skolehverdag som også engasjerer elevene.

– Det vi ser av aktører som kommer inn i bransjen, er at de ikke har så stor vekt på det. Det vi elsker med Ediphy er derimot at det er laget av elever og for elever. Det er egentlig en respons på et dårlig fungerende digitalt læringsmiljø i skolen, sier Henriksen.

Gyldendal undervisning sponser Ediphy med kapital og rådgivning, men krever ikke eierandeler tilbake.

Ønskes velkommen

Itslearning er en av Europas største leverandører av undervisningsteknologi til skolene. Selskapet kjøpte i november opp konkurrenten Fronter og har dermed tilnærmet markedsmonopol i Norge. Selskapet har flere enn 400 ansatte på verdensbasis.

– Kan fire unge gründere spise seg inn på dette markedet?

– Ja, tror administrerende direktør Arne Bergby i nettopp Itslearning.

– Det er veldig kjekt at unge mennesker starter opp og prøver seg i dette segmentet, sier han.

Bergby mener de unge gründerne følger samme spor som Itslearning gjorde selv på 1990-tallet. Han tror på store endringer innen utdannelsesteknologi, og varsler at Itslearning selv vil komme i ny drakt ved starten av neste skoleår.

– Etter at vi kjøpte Fronter, har veldig mange selskaper sagt at de skal konkurrere med oss. Konkurranse er positivt for alle parter, både for lærere, elever og for oss, sier Bergby som tror det er forlagsbransjen som vil få merke digitaliseringen hardest.

Både Ediphy og Itslearning er en del av den nye norske undervisningsteknologiklyngen Oslo Edtech Cluster, som skal fremme både nye og etablerte bedrifter innen utdannelsesteknologi.

«Kjempekult»

Også andre aktører er imponert over Ediphys satsing.

Daglig leder Kristian Collin Berge i Edtech Foundry, en norsk læringsplattform som utfordrer Itslearning på høyskole- og universitetsnivå, mener det er fullt ut mulig å utfordre Itslearning.

– Hvis ikke, hadde ikke vi gjort det. Jeg kjenner ikke konkret til produktet til Ediphy, men jeg synes det er kjempekult. Bransjen trenger flere aktører, sier Berge, som også er universitetslektor II ved senter for entreprenørskap ved Universitetet i Oslo. Berge sier «Facebook-for-læring»-oppstartere som Ediphy er en voksende trend og kommer med en liten advarsel til de unge gründerne:

– Ediphy kan møte utfordringer dersom de tenker kun på studenten, og ikke får med lærerstanden og læreren i utviklingen av programmet. Det er tross alt lærerne som skal integrere programmet i undervisningen, sier Berge.

En helt ny dataspillgenre

Anders Ottesen og ni andre nordmenn utvikler dataspillet Dwarfheim, som ved å kombinere en rekke ulike genrer i flerspillermodus forsøker å skape en ny.

I serien «DNs pitchekonkurranse» (se alle deltagerne her) får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

DNs pitchekonkurranse: En helt ny dataspillgenre
Anders Ottesen og ni andre nordmenn jobber med å utvikle dataspillet Dwarfheim, som ved å kombinere en rekke ulike dataspillgenrer forsøker å skape en helt ny. Selskapet vant prisen for beste konsept under Norwegian Game Awards 2015.
01:11
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.