Artikkelen fortsetter under annonsen
En gründers hverdag er uforutsigbar og problemstillingene er mange og varierte. Et oppstartsselskap som vokser trenger gode verktøy, men ofte tillater ikke økonomien å investere i dyre løsninger fra store it-aktører. Det ligger også i mange gründeres natur å utfordre det etablerte og heller satse på tekniske løsninger som tenker nytt og som kan vokse med bedriften.
Vi har snakket med noen norske gründere om hvilke verktøy de personlig bruker for å holde kontroll i hverdagen og hvordan de passer på at bedriften drives mest mulig effektivt.
Erlend Børslid Haugsdal , Dirtybit
Dirtybit lager mobilspill og er mest kjent for Fun Run og Fun Run 2 som er lastet ned henholdsvis 50 millioner og 20 millioner ganger.
– Det er klart at en viss evne til multitasking hjelper når man er gründer. Personlig bruker jeg prinsippet «Inbox Zero» for å holde oversikten. Internt i Dirtybit bruker vi stort sett skybaserte tjenester, men vi har også en tavle med post-it-kalender i lokalene som er veldig effektiv, sier Haugsdal.
Dirtybits første verktøy for kommunikasjon og samhandling internt var en Facebook-gruppe, men etterhvert har andre verktøy tatt over.
Slack: Et meldingsverktøy for internkommunikasjon. Med Slack kan man sende meldinger til alle i bedriften eller grupper. Man kan også dele filer. Slack fungerer både på pc og mobile enheter.Trello: Prosjektverktøy som viser prosjekter som digitale tavler hvor man henger opp ideer, gjøremål, tegninger og lignende. Så hekter man brukerne på som medlemmer til hvert element. Etterhvert som oppgavene jobbes med flyttes de fra Idé til Gjøremål til Påbegynt og så til Ferdig. Trello fungerer til både pc og mobil.Confluence: Verktøy for intern informasjon. Dirtybit bruker dette for å strukturere ideer.Amazon Web Services: Verdens største tjeneste for nettlagring og webhotell. Veldig skalerbart så man aldri går tom for kapasitet når bedriften vokser.Dropbox: Lagring og deling av filer som alle i bedriften skal ha tilgang på.GiT: Versjonskontroll. Veldig viktig når man lager programvare. Holder kontroll med hva som er endret over tid.
Foto: Øyvind Elvsborg
(Foto: Dagens næringsliv)
Mer...
Per Otto Wold , Spond
Spond er en norsk app for å organisere kommunikasjon i lag, foreninger og organisasjoner. Forenkler prosesser som å finne en tid som passer alle og å sende ut beskjeder til medlemmer.
– Personlig er jeg en liste-person. Jeg bruker notatappen Evernote til alt mulig og er tilhenger av Get Things Done-ideen, sier Wold.
Spond bruker få av de såkalt etablerte bedriftsløsningene.
Omnifocus: Brukes til å organisere innkommende kommunikasjon, både telefoner, epost og annet. Brukes også til å fange opp og organisere ideer. Laget av selskapet bak «Get Things Done»-konseptet. Hjelper brukeren å prioritere og fokusere.Slack: Internkommunikasjon.Dropbox: Lagring og deling av filer.Google Docs: Gratis, nettbasert verktøy for tekstbehandling, regnskap og presentasjoner.Evernote Sketch: Skisseverktøy for designskisser og ideer.
Foto: Aleksander Nordahl
(Foto: DN)
Mer...
Stein Ove Eriksen , Huddly
Gasellebedriften Huddly ble grunnlagt av tidligere Tandberg-ansatte som ville lage et enkelt produkt for videokonferanser og – telefoni. Ble først kjent som Kubicam, men skiftet nylig navn til Huddly.
– Siden vi lager et kamera for videomøter bruker vi mange ulike tjenester for videomøter for å se hvordan vårt produkt fungerer med de ulike tjenestene. Andre interne og eksterne prosesser har vi valgt ulike skybaserte tjenester til.
Slack: InternkommunikasjonGoogle: Google for Work og Google Docs er gratis verktøy for tekstbehandling, regneark og presentasjoner.Dropbox: For lagring og deling av interne filer.Regnskap: Bruker ikke ett system, men har bygget opp en modulær løsning av ulike tjenester som er sydd sammen.
21.08.2015 Stavanger Henrik Jesman Sunde i Zoaring AS, de to gründerne har satset på infographic-filmer for bedrifter.
FOTO:
(Foto: TOMMY ELLINGSEN)
Mer...
Henrik Jesman Sunde , Zoaring
Zoaring lager animasjonsfilmer på oppdrag fra bedrifter. Hensikten er å gjøre komplekse konsepter enkle gjennom visualisering.
– Siden vi jobber med internkultur er det selvsagt viktig å gå foran med et godt eksempel internt. Gode verktøy er med og skaper god bedriftskultur så vi prøver å gi våre ansatte enkle, men fleksible verktøy til ulike oppgaver.
Zoaring satser på å finne de beste verktøyene til ulike oppgaver, fordi ingen tjenester er like gode på alt.
Personlig bruker Sunde Wunderlist til å holde styr på alt som må gjøres. Tidligere la han alle gjøremål inn i Google Kalender.
– Gjøremål i kalendere har veldig fokus på deadline. Når alt har en deadline fører det bare til unødig stress. Et eget gjøremålsverktøy fungerer bedre for meg.
Slack: Til internkommunikasjon.Pandadoc: Salgsverktøy. Automatiserer prosessen med å lage tilbud og kontrakter.Dropbox og Google Drive: Skylagring og deling av interne filer.Fiken: Regnskap for ikke-økonomer. Satser på høy brukervennlighet og kortest mulig tidsbruk på bedriftens regnskap og økonomi. Bruker enkelt språk og varslinger for dem som helst tenker på andre ting enn økonomi.Breeze.pm: Prosjektverktøy som også holder styr på tidsbruken til de ulike prosessene og oppgavene. Samme metodikk som Trello.Timely: Verktøy for måling av tidsbruk. Fungerer på tvers av andre programmer og tjenester.
Les også:
Podkast: Kampen om mobil-lommeboken
Uber-sjefen: – Dette er åpenbart ikke et system som setter forbrukerens behov først
Norske gründere deler 150 mill.
(Vilkår) Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her .