Ketil Winther Løkke

Blodfan og gründer i Maskinen og Fimbulvetr

Alle kjempers baskeplass fylte nylig 25 år. Over to tiår med radio og tv-historie feiret seg selv på Rockefeller. Som avhengig lytter, var jeg tilstede for å feire landets kanskje mest elitistiske og gammelmodige merkevare.

Spørsmålet mange stilte seg underveis var: Hvordan klarer dette programmet å samle over 100.000 seere, 60.000 lyttere og hundrevis av fans på Rockefeller?

LES MER: NHO reiseliv vil innføre maksgrense på seks ukers Airbnb-utleie

LES MER: Airbnb slår tilbake mot kritikkrapport

I løpet av sendingen fikk vi servert svarene på hvorfor dette er blitt en institusjon i en av verdens mest konkurranseutsatte bransjer.

Ofte blir vi gründere bedt om å se til Steve Jobs (Apple), Elon Musk (Tesla) og Mark Zuckerberg (Facebook). Avstanden føles ofte stor til internasjonale stjerner her vi sitter på oljeberget. Hva kan så Gründer-Norge lære av denne trauste suksessen?

1. Definer et tydelig konsept. Vær tro til det.

Tidlig definerte redaksjonen at programmet skulle være til og for mennesker med makt i samfunnet. For å kunne få dette til måtte de få maktpersoner fra politikk og organisasjonsliv inn døren til studio.

Fra scenen på Rockefeller fikk vi høre at de på den måten ønsket at eliten selv skulle bli lyttere. Deretter ble oppgaven å skape ringvirkninger ut i samfunnet for å bygge lyttere. Den var ingen tilfeldighet at Kristin Clemet var den første som gjestet studio for 25 år siden. Hun var statsråd og representerte makteliten.

Læringen: Vær bevisst på hva du er og hvem du er til for. Ikke minst, hvordan du kommuniserer dette til omverdenen.

Advokat Cato Schiøtz på vei inn i Dagsnytt atten nå i november i forbindelse med at han forsvarer Jo Lunder i Vimpelcom-saken.
Advokat Cato Schiøtz på vei inn i Dagsnytt atten nå i november i forbindelse med at han forsvarer Jo Lunder i Vimpelcom-saken. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)
 

2. Ikke distanser deg til kunden. Gi de eierskap til den store visjonen.

Det var viktig for redaksjonen at makteliten så på seg selv som byggestener, de bidro til en kunnskapsrik debatt. På denne måten stilte de opp, selv om lytterne var få. Snøballen rullet.

Læringen: Kundene dine er ikke bare noen som betaler for din vare eller tjeneste, inviter de med på utviklingen av selskapet.

3. Bygg et lag med spesialister.

Tidligere NRK-journalist Hans-Wilhelm Steinfeld, var klinkende klar, teamet med researchere var hovedgrunnen til suksessen. Redaksjonen fokuserte tidlig på å ansette personer med sterke og unike egenskaper.

Læringen: Drømmelaget bør med fra start. Til syvende og sist, så er det menneskene som skal gjøre jobben. Uten flinke folk kan du glemme suksess.

4. Dyrk din egenart. Ikke bry deg om de andre.

Hadde redaksjonen gjort en markedsanalyse, ville de blitt tatt av luften. Dagsnytt Atten gjorde det motsatte, de fokuserte på seg, dette dyrket de i alt de gjorde.

Læring: Ikke analyser deg selv til døde. Fokuser på det unike ved selskapet, og ikke bry deg om hva alle andre gjør:

“Jo mer du liker deg selv, desto mindre er du lik alle andre, det gjør deg unik.” – Walt Disney.

I 2001 ble Dagsnytt atten truet med nedleggelse, men fikk bli. Foran fra venstre: Sverre Tom Radøy og Kai Sibbern. Bak fra venstre: Hege Holm og Ottar Monsen. Foto. Elin Høyland
I 2001 ble Dagsnytt atten truet med nedleggelse, men fikk bli. Foran fra venstre: Sverre Tom Radøy og Kai Sibbern. Bak fra venstre: Hege Holm og Ottar Monsen. Foto. Elin Høyland (Foto: Elin Høyland - Dagens Næringsl)
 

5. Senk skulderne. Ha det gøy på veien!

Programmet handler først og fremst om seriøse debatter, men det har alltid stått en bolle med Twist utenfor landets viktigste radiostudio.

Møtene over Twist-bollen er ofte viktigere enn selve debatten. Det er her de uformelle samtalene skjer, makteliten bygger relasjoner, allianser og utveksler erfaringer.

Læringen: Det kan være de enkleste og mest banale ideene som bygger de sterkeste båndene til kundene. Gjør de store og viktige. Det kan bli din hemmelige ingrediens.

--

Hva med ressurser?

NRK har jo ubegrenset med penger i forhold til en gründer. Dagsnytt Atten er sannsynligvis det programmet som leverer mest kvalitet for linsenspengene. Redaksjonen har investert sine ressurser på det som tar de direkte mot målet. Selv Twist-posene.

 Lar du deg inspirere av disse fem prinsippene, vil du bli attraktiv for kunder og potensielle investorer på din vei.

LES OGSÅ: Starte bedrift? Dette er fem grunnleggende ting du må vite

LES OGSÅ: Trøndelags yngste milliardær investerer i Snapchat-utfordrer

LES OGSÅ: LO mener Uber og resten av delingsøkonomiens inntog truer det norske velferdssamfunnet

De ble kastet ut av Snapchat

Da bestemte NTNU-gründerne i Gobitech seg for å lage sin egen bildedelings-app.

Appen lar – i likhet med Snapchat – brukerne dele bilder med tekst på. Den avgjørende forskjellen er at den lar flere brukere poste i samme «story». Og nå har gründerne fått Trøndelags yngste milliardær med på laget.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Les mer her.

Ble kastet ut av Snapchat
Da bestemte NTNU-gründerne i Gobitech seg for å lage sin egen bildedelings-app. Nå har de fått Trøndelags yngste milliardær med på laget.
01:19
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.