Da Martin Reinertsen var syv år, vant han 101 leverposteibokser i en gjettekonkurranse på Ostøya i Bærum.
Boksene begynte han å selge til familien til tre ganger utsalgspris.
Da han gikk på ungdomsskolen, begynte han å kjøpe LED-lys fra Kina med farens kredittkort og selge dem videre.
- Jeg fant ut at de var fem ganger billigere i Asia enn i Norge og tjente greit frem til flere fikk den samme ideen og jeg ble utkonkurrert på pris, sier Reinertsen.
Ikke alle gründerhistorier er suksesshistorier. I en artikkelserie på DNgründer forteller en rekke gründere om hvordan de feilet tidligere i karrieren, og hva de lærte av det.
Tidligere saker i serien:
Sean Percival ble hentet inn til en milliardgigant – så falt selskapet i grus
Kahoot-gründerens «spektakulære flopp»
Knut Wien fikk 50.000 i kredittkortgjeld etter sin første gründerkollaps
En kortsiktig idé
På videregående lagde han sin første bedrift, Click Cable, gjennom skoleprogrammet Ungt Entreprenørskap. Ideen var å reparere ødelagte hodetelefoner, fordi det ofte bare er ledningen og ikke selve hodetelefonen som er ødelagt.
Ved hjelp av halvlederteknologi kunne de kutte av ledningen ved bruddet og klipse på en ny kabel.
Men det viste seg fort at med en gang leverandørene av hodetelefoner endret kabalen, måtte hele produktet designes på nytt.
- Det var kortsiktig, sier Reinertsen.
Tråkket over
Innen han var ferdig med videregående forsto Reinersten likevel for alvor at det ikke var realfag eller ingeniørstudier han ville drive med:
- Gründeren vokste seg bare større og større i magen min, sier han.
Først ville han bare gjennomføre fallskjermjegerutdanningen.
Men ting gikk igjen ikke som planlagt. I innspurten av det fire uker lange opptaket tråkket Reinertsen over.
Snublet
- Derfra gikk jeg rett inn på Gründernes hus i Oslo i 2013 og startet et salgsselskap hvor vi skulle selge produktene til de andre gründerne, sier Reinertsen.
Utfordringen denne gangen ble at ikke alle gründerne klarte å levere produktene de lovet - og heller ikke til avtalt tid.
Bedriften kom seg aldri ordentlig av bakken, og Reinertsen pakket sammen og reiste til Nice i Frankrike.
Brukte 250.000 kroner på utvikling
I Frankrike deltok Reinertsen på et innovasjonsakademi, hvor han sammen med to italienere, en brite og en amerikaner begynte å utvikle en idé basert på konseptet om at folk ikke svarer i tide.
Ideen ble til Tifti, en app for arrangementer hvor det er gitt en tidsfrist på å svare og Facebooks populære/hatede 'kanskje' ikke er et alternativ.
- Jeg og partneren min fra Storbritannia gikk videre med ideen, han fra London og jeg fra Oslo, forteller Reinertsen.
De to la sammen med en utvikler ti måneders arbeid og 250.000 kroner i utviklingen av appen.
Solgte ideen for en jobb
- Rett før lansering sendte han meg så en melding om at det hadde skjedd noe i familien hans og at han trengte tid. Så fikk jeg en ny melding om at han hadde takket ja til en jobb med en klausul om at han skulle avslutte alt arbeidet på Tifti. Han hadde solgt produktet til dem i bytte mot et millionbeløp og en jobb og takket meg for entusiasmen, forteller Reinertsen.
Og fortsetter:
- Jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte.
Gjorde alt på nytt
Reinertsen og partneren hadde ulikt syn på om makkeren hadde rett til å gjøre som han gjorde, men de hadde ingen skriftlig avtale som regulerte dette. Reinertsen orket ikke å ta saken til retten for å fastslå hvem som hadde salgrettighetene til appen.
- Jeg trengte fri og ferie, men på en restaurant i Kroatia bestemte jeg meg for at han ikke skulle få vinne, sier Reinertsen.
Han reiste hjem, stiftet et nytt selskap, og gjorde alt på nytt - denne gangen på tre måneder.
Tifti er nå lansert i en versjon med et minimum av funksjonalitet for testing. Reinertsen håper å komme seg til San Francisco for å få kontakt med investorer.
- Få alt ned på papiret
Reinertsen har skrevet en liste med lærdommene han har gjort seg gjennom en kort, men vanskelig gründerkarriere. Punkt én er å få alt skriftlig.
- Få alt ned på papiret, uansett hvor godt dere kjenner hverandre og hvor gode venner dere er. En muntlig avtale er gyldig, men det er ikke godt nok, sier Reinertsen.
Men en av lærdommene Reinertsen har skrevet ned er at du også må tørre å fortelle så mange som mulig om ideen din.
- Det er da du får et innblikk i hva andre tenker. Skal du holde det for deg selv, får du til slutt ikke et bra nok produkt, sier han.
- Du har nok av smeller i en alder av 22. Ser du på deg selv som en ulykkesfugl?
- Nei, jeg ser på meg selv som en som tør å ta risiko. Alle møter noen smeller, så kan man velge å snakke om det eller skjule det. Og så kan man velge å lære av det og gå videre.
De ble kastet ut av Snapchat
Da bestemte NTNU-gründerne i Gobitech seg for å lage sin egen bildedelings-app.
Appen lar – i likhet med Snapchat – brukerne dele bilder med tekst på. Den avgjørende forskjellen er at den lar flere brukere poste i samme «story». Og nå har gründerne fått Trøndelags yngste milliardær med på laget.
I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.
Les mer her.
Kim kjører Uber, leier ut rom på Airbnb og har startet et vaskeselskap uten ansatte
Sjokkerende lave tall: Kvinneandel på 0,99 prosent blant norske teknogründere
Gründerblogg: Derfor bør din neste idé IKKE være en app(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.