Den franske forsikringsgiganten kjøper åtte prosent av det nigerianske internettselskapet Africa Internet Group for 75 millioner euro, ifølge en rekke internasjonale medier.
Det tilsvarer over 700 millioner kroner, og gjør Africa Internet Group til kontinentets første «enhjørning». I gründerverdenen er enhjørninger, eller «unicorns», definert som oppstartsbedrifter verdsatt til over én milliard dollar.
Etter denne investeringen verdsettes nemlig selskapet til 938 millioner euro, som tilsvarer nøyaktig 1,04 milliarder dollar.
Africa Internet Group er et internettselskap som omfatter en rekke teknologibedrifter i elleve afrikanske land. Blant annet driver selskapet taxiapper, bookingportaler og netthandelsportaler svært lik mange amerikanske og europeiske konkurrenter.
Les mer gründerstoff på DNgründer.
Ukjente milliardærbrødre
Africa Internet Group ble opprettet i 2012, med et mål om å skape «Afrikas Amazon», en kopi av den amerikanske netthandelsgiganten Amazon for det afrikanske markedet.
De tre tyske brødrene bak Rocket Internet; Marc (45), Oliver (43) og Alexander (41) Samwer lar seg sjelden intervjue eller avbilde. Manglende kjendisstatus til tross, milliardærbrødrene er blant Europas mest vellykkede forretningsmenn.
Forretningsmodellen deres er å kopiere amerikanske konsepter, og enten selge dem videre eller fortsette utviklingen av selskapet på egenhånd (se faktaboks).
Da Rocket Internet ble børsnotert i 2014, kunne brødrene innkassere gevinster på rundt ti milliarder kroner hver. Siden den gang har aksjekursen vært svak, og har falt med over 66 prosent siden toppen i november 2014. På tross av en lang rekke suksessrike bedrifter, har Rocket Internet også bommet med flere selskaper, deriblant en Uber-konkurrent som ligger an til å legges ned og en matleveringsplattform som skal ha blitt solgt med tap.
- Hvordan sover de om natten?
Brødrene har tidligere havnet i hardt vær for sin forretningsmodell, særlig fra aktører i USA.
Den amerikanske entreprenøren Jason Calacanis har tidligere sagt at «Samwer-brødrene er foraktelige tyver. Hvordan sover de om natten?».
Brødrene har likevel forholdt seg rolig når det kommer til kritikken, og forsvarer sin forretningsmodell med at amerikanske bedrifter ofte overser vanskeligere markeder utenfor USA, og dermed ikke tør å ta ideen ut i verden. Brødrenes andre argument er at innovasjon ikke nødvendigvis er å skape noe helt nytt, men å videre utvikle eksisterende idéer.
- Tror du Vodafone eller Deutche Telekom og andre store teleselskaper fant opp mobiltelefonen samtidig? Hva med bilselskapene? Eller bankene? 99 prosent av alle selskaper er bygget på bearbeiding av velprøvde forretningsmodeller, har Oliver Samwer sagt til avisen Wall Street Journal.
Følg markedene på nye DN Investor.
Les også:
Asia i dag: - Fanget i en dødsspiral
Torkjel (26) kan bli den yngste nordmannen som bestiger det høyeste fjellet på hvert kontinent. Dét skal gi karrieren hans en kickstart
Swedbank-sjefen sparket
DNtv:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.