I 2011 ble Jon von Tetzchner (48) presset ut av Opera etter flere år med konflikt i kulissene.
Aksjonærer ville ha trygge marginer på kort sikt. Von Tetzchner ville nå sin visjon om å erobre hele verden med en kompromissløs nettleser som skulle være best – koste hva det koste ville. Von Tetzchner tapte.
To millioner nedlastinger
Når von Tetzchner inntar scenen på Slush i Helsingfors, en av Europas største teknologimesser, signaliserer det snarere starten på andre akt.
Med seg har han sin nye nettleser, Vivaldi. På vei inn i betatesting (siste stadium før offisiell lansering), har den blitt lastet ned to millioner ganger.
Vil ikke ha investorer eller børs
Vivaldi kan fort gi inntrykk av å være von Tetzchners forsøk på å gjøre rett det han mente gikk galt i Opera.
Han er klar på at han aldri skal gi fra seg kontrollen denne gangen. De ansatte har aksjer, men selskapet skal hverken på børs eller åpnes for andre investorer. Von Tetzchner har selv spyttet inn «noen titalls millioner» og på spørsmål om han er forberedt til å følge opp med mer sier han:
– Jeg ser på det sånn, vi fortsetter til vi er der.
Samtidig sier von Tetzchner at han ikke angrer på at han tok Opera på børs.
– Det var en naturlig konsekvens av at vi tok inn investorer i Opera. Da måtte de ha en exit.
For sent til slaget?
Von Tetzchner lanserte den første versjonen av Opera i 1996. Da fantes det knapt noe alternativ til Internet Explorer.
I dag finnes det dusinvis med nettlesere og en ny suveren konge på haugen: Chrome.
Chrome har klart det ingen Internet Explorer-utfordrer hadde klart til nå (se grafikk). Der det for tre år siden ikke fantes en nettleser for mer enn en tredjedel av markedet, bruker nå mer enn annenhvert menneske i verden Chrome på pc. Er von Tetzchner sent ute til slaget i en kamp som snart er over?
Nei, mener eks-partner Rolf Assev, partner i oppstartsklyngen Startup Lab og styremedlem i Vivaldi.
– Får han én prosent av markedet, har han lykkes. Husk, med én prosent har man 50 millioner brukere, sier Assev.
For som med Opera handler suksess for Vivaldi ikke om å bli likt av alle, men å bli virkelig elsket av noen få.
– Markedet er så stort at det er mer fornuftig å telle millioner brukere enn prosenter markedsandel, sier eks-kollega og avdelingsdirektør Christen Krogh (50) i Forskningsrådet.
Megatrend ble passé
Samtidig kan man innvende at det også høres gammeldags ut å lansere en pc-nettleser (det jobbes også med en mobilversjon) i en tid der de fleste snakker om mobilen som om pc-ens tid er over.
– Husker du Pointcast eller Vapp, innvender von Tetzchner. Begge skulle ta livet av nettlesere, på henholdsvis pc og mobil.
– Pointcast var verdsatt til en milliard dollar i et øyeblikk og borte i det neste. Det som skjer er at man har en trend som noen gjør til en megatrend for så å si at alt annet er passé, sier han.
Og fortsetter:
– Jeg tror ikke nettleseren skal noe sted. Det var mange sånne perioder i Opera også. Jeg husker da vi måtte forklare at folk ville bruke internett på mobilen også. Skillet mellom apper og nettlesere er avhengig av hva du skal gjøre når og på hvilken enhet. En app er fin for faste funksjoner, nettleseren gir deg fortsatt tilgang til den store verden der ute.
Sikter seg inn på superbrukeren
Når man prøver Vivaldi, forstår man at det er en nettleser beregnet på deg som gjerne surfer med 40 faner oppe og liker stor valgfrihet.
Det hele minner mye om den gamle filosofien til Opera. Samtidig sier von Tetzchner at et sted mellom en fjerdedel og en tredjedel av Operas pc-brukere i dag sitter på en eldre versjon av nettleseren fra tiden før Opera begynte å gjøre forenklinger (Opera sier dette er feil, og at det kun dreier seg om én av ti brukere).
– Og Opera har vært aktive i å prøve å få folk til å oppgradere. Vivaldi er et produkt som er naturlig for gamle Opera-brukere. Jeg vet ikke om alle vil komme, men noen vil nok gjøre det, sier von Tetzchner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.