- Nordmenn har tradisjon for å være mer trauste enn kontinentale, sier Dag Even Tresselt til Dagens Næringsliv.
Tresselt irriterte seg over at nordmenn kledde seg i allværsjakker og sportsjakker med sterke farger og selvlysende refleksmerker. I dag selger han høytekniske designjakker til 150 frittstående butikker internasjonalt.
- Allværsjakken brukes året rundt, sommer som vinter, til hverdag og fest, gjerne sammen med en svart eller grå dress. Jeg ville utvikle et produkt som forente god design med gode tekniske løsninger, sier gründeren.
Satser på karrierekvinner
I 2009 forlot han jobben som kategorisjef i den norske tekstilbedriften Helly Hansen for å bygge opp et nytt internasjonalt luksusjakkemerke. I høst utvider han sortimentet med en ny kvinnekolleksjon.
- Jeg håper at kolleksjonen appellerer til travle karrierekvinner, enten de er på internasjonal jobbreise, eller haster mellom styremøte og barnehage. Filosofien er at man skal se elegant og velkledd ut, selv under tøffe værforhold, sier Tresselt.
- Les også: Vil selge norsk mote til Europa (NB. krever innlogging)
Teknisk design
Merkevaren Uber tilhører den relativt nye kleskategorien tekniske byjakker. Plaggene er høyteknologiske vanntette og pustende, samtidig som de er elastiske, varme og lette. Konkurrerende internasjonale aktører i samme segment er blant annet Arc’teryx, Monclair, Belstaff og Canada Goose. Her hjemme konkurrerer det bergensbaserte klesmerket Norwegian Rain i samme sjikt.
Siden lanseringen i 2009 har Uber sikret seg distribusjon i over 150 butikker i land som Sverige, England, Tyskland, Sveits, Nederland, Japan og Danmark. Merkevaren ble tidligere lansert i Singapore, og nå står Italia, Frankrike og Sør-Korea for tur
- Det er fullt mulig å lykkes som globalt norsk nisjeaktør. Vi ønsker å utfordre de etablerte aktørene på markedet som i all hovedsak er eid av italienere, sier Tresselt.
- Les også: Tilbake til hatten (NB. krever innlogging)
Vil alliere seg
I 2013 hadde selskapet salgsinntekter på 6,3 millioner kroner, en økning på 2,2 millioner kroner sammenlignet med fjoråret. Men til tross for veksten i salgsinntektene, endte hadde selskapet et negativt resultat på 55.000 kroner samme år.
- Vi vokser i samme takt i år og tror vi kan vokse i denne hastigheten i mange år fremover. Samtidig er det ikke til å legge skjul på at vi har vært i en lang og krevende oppbyggingsfase, Inntektene har blitt investert tilbake i selskapet, noe som har lagt grunnlaget for videre vekst. Målsettingen har lenge vært å drive i null, nå vil vi ha fokus på lønnsomhet fremover, sier han
Selskapet har ikke hentet inn ekstern finansiering i oppbyggingsfasen.
- Det har vært veldig hard arbeid, jeg tror det er litt sunt. Når pengesekken er begrenset, må en jobbe smartere og mer effektivt, noe som i neste omgang skaper økt lønnsomhet.
- Er det aktuelt å alliere seg med investorer for å vokse videre?
- Vi har interesserte investorer som følger fremdriften i selskapet. Med det grunnlaget vi har lagt nå er det fornuftig å alliere oss med en finansiell partner som også forstår drift og merkevarebygging.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.
- Les også: -Ingen grenser for hvor langt vi kan nå (NB. krever innlogging)