Daglig leder Chris Moen (25) og medgründerne Christian Hager (34) og Jenny Sjögren (32) mente de hadde satt seg et hårete mål om 1000 biler i løpet av et år, da de foran skjema denne uken lanserte bildelingstjenesten nabobil.no.

Kun to dager etter at de første medlemmene har registrert seg, utgjør bilparken omlag 500 biler, hvorav 200 ligger klar til publisering.

Henter kapital til Nabobil

Nå henter selskapet penger og forbedrer tjenesten med utvidet filtrering og muligheten til å legge inn hvilke dager bilen ens ikke er tilgjengelig, opplyser Moen til Dagens Næringsliv.

- Med denne farten ligger vi an til å kunne bli Norges største bilutleieselskap, sier bildelingsgründeren.

Planen var opprinnelig å lansere tjenesten den 15. september. De tre gründerne, der Moen er eneste fulltidsansatte, har sammen med fire øvrige teknikere jobbet døgnet rundt for å få plass løsningen. Suksessen bør også smøre hjulene i den pågående kapitalinnhentingen.

- Det er veldig smarte penger som kommer inn, for å si det mildt, sier han.

Sideprosjekt

Moen ønsker ikke å gå i detalj på verdsettingen. Etter det DN erfarer ligger prisingen av selskapet oppunder ti millioner kroner før emisjonen. Selv har alle ansatte jobbet på dugnad.

- Dette har kostet blod, svette og tårer. De andre har fortsatt fulltidsjobber, og hele teamet jobber for aksjeandeler, sier Moen.

Nabobil.no ligner de amerikanske bildelingstjenestene Relay Trade og Getaround, som tilbyr privat langtids- og korttidutsleie, respektivt. Den norske tjenesten tilbyr imidlertid begge deler og helt ned til timesleie, der minste leie er tre timer.

Store ambisjoner

All kontakt mellom leier og utleier skjer via mobil eller PC. Oppgjør skjer via Nabobil.no, som betaler 80 prosent av leiebeløpet til utleier.

- Ambisjonen er å kapre Norge med god margin. Når vi har bevist forretningsmodellen vår, blir det svært aktuelt å se på Norden, og deretter Europa, sier Moen.

Konseptet er heller ikke helt ulikt den private boligutleietjenesten airbnb.com, som har gått som en farsott verden over.

Les også: Over 1000 private "hotellrom" i Oslo

Halve prisen

På nabobil.no kan man eksempelvis leie en Toyota Yaris til 300 kroner per døgn eller 60 kroner per time. Elbiler som Nissan Leaf kan leies til 400 kroner døgnet (kr 80/time), mens fartsmonsteret Tesla Model S koster fra 1000 kroner døgnet (kr 100/time).

Hos Avis koster en liten økonomisk bil fra 745 kroner døgnet, mens eilbilene Nissan Leaf og Tesla Model S, koster fra kroner 700 og kroner 2290, respektivt.

- Det smarteste for utleier er å starte lavt på pris, og å bygge seg opp i det etterspørselen øker og man får gode tilbakmeldinger, sier Moen.

Massivt verditap

Foruten rimeligere leie enn i det tradisjonelle bilutleiemarkedet, bidrar bildeling til reduserte bilkostnader for både leiere og eiere.

Samtidig er miljøgevinsten betydelig. Ifølge studier utført av UC Berkely, California, kan en delingsbil erstatte 9-13 personbiler, påpeker gründeren.

- En bil står i snitt stille 23 timer i døgnet. Våre beregninger antyder at verditapet bare i Norge er på 100 milliarder kroner i året, sier Moen.

Flere tjenester

Opprinnelig var tjenesten ventet å bli et hovedstadsfenomen.

Medlemmer og utleiere har imidlertid meldt seg fra hele landet, ifølge gründeren. Det er ikke utenkelig at tjenesten vil bli utvidet med andre kjøretøy, fartøy og tilbehør heller. Sålangt ligger brukerne foran utviklerne, påpeker Moen.

- Folk har vært veldig kreative. Mange legger inn bilen og opplyser at man kan også låne henger for noen hundrelapper ekstra, sier han.

Les også: Den feteste SUV-en
Varsler nullvekst
Telenor og TeliaSonera dropper fusjon i Danmark  

Se på DN Tv:  Sjekk bilen: Med denne gestikulerer du lyden opp

Med denne gestikulerer du lyden opp
BMW 7-serie byr på nyheter som hvermannsen kan få i sin neste bil. Se video!
01:04
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.