Årsaken er det nye rederiskattregimet regjeringen la frem fredag ettermiddag. Etter harde forhandlinger innad i regjeringen har SV og Kristin Halvorsen vunnet frem med at rederiene må betale inn en opparbeidet skattegjeld.

Aksjen faller 8,56 prosent til 74,75 kroner mandag morgen. Før dagens kraftige børsfall var verdien av BW Gas på 10,8 milliarder kroner - nå er den nede i 9,5 milliarder kroner.

Meglerhuset Carnegie mener verdien av gassrederiet BW Gas er redusert med opptil 17 prosent som en ren følge av den nye rederiskatten.

Verst for BW Gas
Ifølge Carnegies utregninger må rederiet betale opp til 776 millioner dollar, eller rundt 4,4 millarder kroner. Melgerhuset mener BW Gas i verste fall må betale 67 prosent av skattekravet, da den siste tredelen kan unngås ved å investere i miljøprosjekter.

Skattegjelden skal ifølge forslaget betales over ti år. Dette reduserer verdiene i rederiet med mellom 13 og 17 prosent mener Rachid Bendriss og Lars Kalbakken i Carnegie.

Summen av selskapets ulike eiendeler (sum of the parts) fordelt på antall aksjer, reduseres dermed til mellom 80 og 82 kroner, fra en tidligere verdi på 96 kroner, skriver meglerhuset videre. Likevel opprettholder meglerhuset en nøytral holdning til BW Gas-aksjen.

Markedet enig
Carnegie er åpenbart ikke alene om å mene at den nye skattemodellen er svært dårlig nytt for BW Gas. Aksjen faller 8,56 prosent til 74,75 kroner mandag morgen.

I en egen børsmelding skriver BW Gas 20 til 25 kroner per aksje blir barbert bort med det nye skatteregimet. Sett i forhold til bokført verdi vil egenkapitalen reduseres fra 38 prosent til mellom ti og 16 prosent.

Vil tape konkurransen
- Dette vil undergrave selskapets balanse og redusere dets mulighet til å investere i moderne, miljøvennlige skip og konkurranseevne, skriver BW Gas i børsmeldingen.

Det nye skattesystemet for rederiene vil bli presentert 6. oktober i forbindelse med statsbudsjettet for 2008. BW Gas, som altså vil få den største restskatten om systemet går gjennom som foreslått, håper at toget ikke er gått.

- Vi håper at de endelige detaljene i forslaget vil ta hensyn til effekten av foprslaget, ikke bare på hvert enkelt rederi, men også på hele den maritime klyngen og imaget av Norge som et forutsigbart sted å investere penger, skriver selskapet.

Rederiforbundet har sagt det venter at mange redere vil flytte driften utenlands til mer forutsigbare og stabile skatteregimer slik som Danmark, Storbritannia og Tyskland, skriver meglerhuset i sitt notat til kundene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.