Tirsdag kveld fikk Get-kunder problemer med nettforbindelsen. Nettsiden til Get gikk også ned. Dette skyldtes et såkalt tjenestenektangrep, melder Digi.no.
Tjenestenektangrep er en angrepsform der massive mengder trafikk sendes mot en server, slik at tjenesten til slutt ikke tåler belastningen og kneler. Det gjøres ofte ved hjelp av store nettverk av hackede pc-er, men selve tjenesten som angripes har gjerne ikke blitt hacket - den er ofte bare overbelastet.
I dette tilfellet var imidlertid ikke Get målet, forteller kommunikasjonssjef Anders Bigseth til DN. Problemene skyldtes at enkelte rutere som benyttes av kunder av Get, ble benyttet i angrep på tjenester utenfor Gets nett. Dette skapte nok trafikk til å gi Get problemer.
Ruterne som ble benyttet i angrepet var sårbare for hackerangrep fordi de ikke hadde oppdatert programvare, forteller Bigseth.
Vet ikke hvorfor
Problemene fortsatte onsdag morgen, og internettforbindelsen til rundt 600.000 kunder skal ha blitt rammet. Dette rammet også tv-appen til leverandøren, ifølge kommunikasjonssjef Anders Bigseth.
Det var problemer tirsdag kveld, stille over natten, og igjen problemer onsdag morgen. Tjenesten skal ha fungert som normalt igjen litt over klokken ni onsdag.
Les også:
DNB vurderer erstatningskrav etter dataangrep
Åpner nytt kraftsenter for cybersikkerhet (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.