PARIS (DN.no): - Jada, den er fullt kjørbar. Man kan kjøre den i 300 km/t om man vil, men du bør være Le Mans-fører, sier Per Ivar Selvaag til DN.no.

Under bilutstillingen i Frankfurt ifjor lovet den norske sjefdesigneren for konseptbiler hos Peugeot et enda mer spektakulært konsept enn «flerbruksbilen» HX1 under årets Paris-utstilling.

Les også: Nordmann skapte drømmebilen

Og jaggu holdt han ord!

Høydepunktet
Onyx, som den heter, er definitivt den pågående bilmessens store høydepunkt der den står på Peugeots hjemmebane i Paris. Selvaag sluttet i Peugeot da Onyx var ferdig, så det er ikke bare enkelt å entre scenen for å ta bilen i nærmere øyensyn. Omsider er det noen som kjenner igjen Selvaag, og slipper han til på scenen.

Konseptbilen er ikke bare spektakulær utenpå, men også under skallet er den oppsiktsvekkende.

- Det mangler jo ikke på kjøretøy med masse hestekrefter som er to meter brede og en meter høye. Lamborghini, Ferrari, Koenigsegg, Pagani. Hva er forskjellen på de bilene? For oss er den interessante historien basert rundt materialvalg og symbolikk, sier Selvaag.

 

- Det er en bil som viser forbindelsen mellom Peugeot Le Mans racerbiler og samtidig den optimismen som merket føler både for sin egen framtid og for fremtiden til personlige kjøretøy. Peugeot er et merke som er inne i tøffe tider, det blir jo reflektert i aksjekursen. Innad i merket, så føler folk veldig sterkt at fremtiden er god og lys, fordi vi har mange bein å stå på og vi har mange kreative løsninger å tilby, sier Selvaag.

Unike materialer
Og når det kommer til materialvalget, kan man gjennomskue at det er en nordmann som har bestemt.

- Materialet forteller at fra vårt ståsted, så er den tiden snart forbi, da du bare kan pøse på med industrialiserte, kjemiske prosesser for å overflatebehandle biler. Du er nødt til å tenke på måter å produsere biler på fra begynnelse til slutt, inkludert materialvalg og overflatebehandling som skader minst mulig. Så for å poengtere det valgte vi derfor kobber, sier Selvaag om de oppsiktsvekkende skjermene og dørene på konseptbilen.

Kombinasjonen kobber og karbon gir bilen en helt egen look, men det er ikke bare på utsiden at spesielle materialer velges.

 

- Vadmel er et veldig kjent materiale i Norge, men også i resten av verden forsåvidt. Det er et forferdelig slitesterkt og lett materiale, det er lett å vaske og veldig relevant for en bil som dette der alt handler om vektreduksjon, sier Selvaag.

Ny «tresort»
Setene, vegger og tak er dekket av vadmel, mens dashbordet er av en ny «tresort» Selvaag oppdaget via et studentprosjekt.

- Dette med økologiske materialer kommer til å bli mye viktigere i fremtiden. Treslaget er laget av avispapir som er limt sammen og tørket, og skjært opp i fjøler, limt sammen, frest på begge sider og deretter polert og oljet, sier Selvaag.

Han er takknemlig for at han har fått gjort denne bilen for Peugeot, og tror det henger sammen med den franske viljen til å være annerledes enn resten av europeerne.

- I Tyskland hadde dette vanskelig skjedd, sier Selvaag.

Han har tidligere jobbet for BMW, og står blant annet bak ansiktet på den nye 3-serien.

Les også: Tegnet traktor - ble headhuntet av bilgigant

 

Skifter karriere
Dessverre er dette det siste vi ser på bilfronten fra den norske stjernedesigneren, på en stund. Per Ivar Selvaag har nå sluttet i Peugeot, og flyttet til California for å starte eget selskap, hvor han skal jobbe med produkt- og digital design.

- Jeg føler jeg har lært masse og hatt det veldig gøy innen bildesign, og jeg tror jeg kommer til å gjøre mer av det i fremtiden. Akkurat nå har jeg lyst til å lære andre ting, sier Selvaag til DN.no.



 

Se store bilder av den norske superbilen i DN Play.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.