- Ryanair som flyselskap er ikke tilrettelagt for småbarnsfamilier. Hadde vi hatt en reell mulighet, ville vi utvilsomt valgt et annet flyselskap, sier Bjørn Christian Nørbech.

Men siden han og familien bor i Son, er det svært mye enklere å fly ut fra Rygge enn å komme seg helt opp til Gardermoen. Og dermed blir ofte Ryanair eneste mulige alternativ.

I sommer tok Nørbech med sin snart ett år gamle datter til Polen - med Ryanair. Dét skulle vise seg å bli et aldri så lite mareritt:

- Jeg flyr mye i jobben og datteren min har allerede vært i 11 land tross sin unge alder, så vi er vant til å være på reisefot. Reiser jeg alene, er det lettere å følge spillereglene og tilpasse seg alle disse firkantede kravene til Ryanair, men som småbarnsfamilie er det verre. Når selv ikke Ryanair-ansatte klarer å tolke sine egne regler, blir det jo vanskelig, sier Bjørn Christian Nørbech til DN.no.

Ny praksis
En bag med babyutstyr - den samme bagen som familien hadde reist med, også med Ryanair, flere ganger før - skapte plutselig voldsomt med trøbbel da de dukket opp på flyplassen på Rygge.

- Tidligere har jeg kontaktet Ryanair og fått bekreftet at man kunne pakke diverse babyutstyr i en bag, uten å betale noe ekstra. For problemet med å reise med Ryanair med en baby er at man ikke kan ta med noe håndbagasje. Dette har gått bra før. Men da vi kom til Rygge denne gangen, tolket de tydeligvis reglene annerledes. De nektet oss å reise hvis vi ikke betalte for full bagasje (20 kilo), forteller Nørbech - som ikke hadde annet valg enn å punge ut i underkant av en tusenlapp ekstra.

Og på hjemreisen fra Polen til Norge gjentok problemet seg.

 

- Prinsippsak
- Etter å ha diskutert problemet, bestemte Ryanair-personalet på flyplassen seg for at vi måtte betale samme beløp for å få med denne bagen hjem på flyet. Dermed endte jeg opp med å betale i underkant av 2.000 kroner ekstra for en bag tur/retur, sier Nørbech, som ergret seg kraftig over episoden og gjorde det til en prinsippsak:

- Det er ikke de 2.000 kronene ekstra jeg irriterer meg mest over, men hvordan Ryanair behandler kundene sine. For det første er det nær sagt umulig å kontakte flyselskapet på telefon for å få informasjon, for det andre står de steilt på sitt og behandler passasjerer på en nedlatende måte, sier Nørbech.

Men den som ler sist:

Nørbech klaget, og etter en del frem og tilbake med Flyklagenemden som mellomledd, har nå Ryanair gått med på å betale tilbake ekstrautgiftene familien hadde.

- Det føles godt! Jeg får litt avsmak av hele Ryanair når slike ting skjer. Av og til må man slå tilbake, slik at de forstår at de ikke kan oppføre seg akkurat slik de vil uten at det får konsekvenser, sier Nørbech.



Les også: Solid fra Ryanair

Ryanair-sjef vil tilby ståplasser på flyene

Ryanair granskes for avgiftsfusk (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.