Nesten halvparten av klærne som handles på nett, returneres

Varetransporten og emballasjebruken skyter i været. – Den høye returandelen er miljøfiendtlig og helt hinsides, mener Sifo-forsker.

Nordmenn shoppet for rundt to milliarder kroner hos Zalando og Boozt i fjor. De to nettbutikkene har en returandel på henholdsvis 50 og 40 prosent.
Nordmenn shoppet for rundt to milliarder kroner hos Zalando og Boozt i fjor. De to nettbutikkene har en returandel på henholdsvis 50 og 40 prosent.Foto: Krisztian Bocsi/Bloomberg

Digitale shoppingvaner og et skred av nye nettbutikker har snudd den norske klesbransjen på hodet.

Aktører som Zalando og Boozt har tatt et stort jafs av markedet, takket være et bredt vareutvalg, hyppige salgskampanjer og gunstige frakt- og returbetingelser.

Nordmenn shoppet for rundt to milliarder kroner hos Zalando og Boozt i fjor. De to nettbutikkene har en returandel på henholdsvis 50 og 40 prosent.