– Vi har så langt testet ut netthandel i en pilot, men nå går vi stegvis ut mot kundene, sier Spars kjededirektør Ole Christian Fjeldheim.
Startskuddet går i Oslo første uken i september, og så følger Ålesund senere i måneden.
– Vi sjekker tilslaget i markedet før vi gjør full utrulling.
Fjeldheim tror flere av de etablerte kjedene vil etablere nettsatsinger i tiden som kommer.
Avventende bransje
DN meldte i juni at Meny etablerer seg på nett, men så langt har de andre kjedene vært avventende.
Til nå er det rendyrkede nettbutikker og nisjepregede matkasseleverandører som har gått i front. Hverken Coop eller Rema har i dag nettbutikk i kjedenes egen regi.
– Etterhvert som flere kjeder kommer på nett, vil de fleste komme etter. Kjedene må ta stilling til om de vil ha en del av dette markedet eller ikke.
Dårlig butikk
Dagligvarer på nett har så langt vist seg å være lite lønnsomt. Spar har laget flere scenario på mulig inntjening.
– Tjene penger fra dag én er det ingen som gjør. Man må heller se på denne kanalen som en del av forretningsmodellen.
Spar-sjefen viser frem hvordan oppskrifter og handlelister skaleres opp og ned etter hvor mange som er ventet til middag. I neste fase tror han på mer personifiserte nettbutikker tilpasset kunden.
Kjedene utfordres
Dagligvareekspert Sigmund Festøy mener vi nå ser en historisk ny dynamikk i dagligvaremarkedet der mindre aktører utfordrer de etablerte kjedene til å kaste seg rundt.
– Situasjonen medfører en stor usikkerhet og mange mulige veivalg for kjedene. Det nye er at kolonial.no og marked.no, som begge kommer utenfra, har satt fart i markedet, sier partneren i konsulentselskapet Plot.
Kjedenes inntreden tror han fører til mindre aggressiv satsing for dagligvarer på nettet.
– Med en gang en av de eksisterende grupperingene går inn, vil tyngden i satsingen gå ned. Investeringslysten dempes. De eksisterende aktørene har mer å tjene på å redusere tempo i utviklingen, mens utfordrerne ikke har den samme tiden, sier Festøy og tilføyer at netthandel vil bli mer som en tilleggstjeneste for de etablerte kjedene.
Fjerner uro
– Nå fjernes noe av uroen med at kjedene ikke er på nett. Det gjenstår fortsatt å se hvor hardt de pusher det.
For å kunne matche lavpriskjedene på pris, må det store volumer og et betydelig kundegrunnlag til for å overleve i lengden. 12. august ble det kjent at Rema kjøper seg inn med ti prosent i kometen Kolonial.no.
– Kolonial.no har lagt seg på en strategi der de har vært aggressive på priser og har valgt side med Rema. Det har de vært nødt å gjøre, for de må ha kapitalbetingelsene og volumrabattene på plass. For Remas del bidrar Kolonial med volum og en eierandel på ti prosent betyr begrenset risiko, påpeker Festøy.
Lærer underveis
Spar-sjef Fjeldheim påpeker at Meny og Spar ikke har noen felles strategi utover å ha utviklet en felles it løsning.
– Vi har en strategi om å lære underveis. Netthandel er kommet for å bli, og vi skal være med.
Spar vil i første omgang betjene nettbutikken fra butikken på Kjelsås.
Meny har åpnet med nettsalg ut fra Bryn, Vollebekk og Vøyenenga og vil trappe gradvis opp.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.