Dagligvareprisene har de siste årene steget gjennom sommeren. Nå er prisene på vei opp igjen, og dermed kan vårens priskrig på enkeltvarer være over for denne gang.
– De varene som har gått ekstremt opp i pris, er de varene som har vært med på den siste priskrigen. Disse heves nå til normalt nivå. For eksempel går ostepop, Vita hjertegod flytende og tunfisk på boks opp i pris – ganske forskjellige produkter, men som alle har vært veldig prispresset, opplyser Lise Mette Kjellberg som er senior kommunikasjonsrådgiver i Coop.
Selger med tap
Etter at den mest intense priskrigen i desember stilnet, har kjedene fortsatt å droppe prisene på enkeltvarer frem mot sommeren. Ifølge Coop har det spesielt vært bestselgerproduktene som ble droppet i pris.
I den tilspissede konkurransesituasjonen har flere av de mest konkurranseutsatte varene blitt solgt med tap.
– I flere år har det vært slik at enkelte kategorier har lav inntjening eller blitt solgt med tap, sier Rema-sjef Ole Robert Reitan og legger til at det er i kategoriene med høyest vekst at marginene er mest presset.
– Det er knalltøft fortsatt. De ekstreme prisene i julen er borte, men det er tøffere enn før. Det er et resultat av konkurransen når Coop Extra nå har meldt seg på enda mer, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.
Importgrønnsaker øker mest
Konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser en vekst i matprisene på 1,1 prosent fra mai til juni.
Den høyeste prisveksten er på importerte jordbruksvarer med en oppgang på tre prosent, mens norske jordbruksvarer til sammenligning økte med bare 0,4 prosent.
Ole Robert Reitan ønsker å bygge bedre økonomisk bærekraft på norske jordbruksprodukter.
– På norske landbruksprodukter har vi lav inntjening. Det er en utfordring vi har til felles med landbrukssamvirkene og bøndene, sier Reitan.
Han påpeker at Rema ikke kan snu den utviklingen alene.
– Vi kontrollerer ikke denne utviklingen, men det er en fordel om det hadde vært mer lønnsomt å selge norsk mat.
Matministeren følger med
Landbruks- og matminister Jon Georg Dale (Frp) opplyser til E24 at det kan bli aktuelt å kalle kjedene inn på teppet igjen slik som departementet gjorde i 2014.
– Det vi ser nå i 2016 bærer preg av det vi så i 2015 og 2014, nemlig at dagligvarekjedene setter opp prisene i juli, for å drive priskonkurranse utover året igjen, sier han til E24.
Varene med størst prispress er ofte varer som er gjengangere på VGs matbørs. Coops kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis mener det er uheldig at det blir så stort prispress på enkeltvarer.
– Det er en fare for at vi får et snevrere sortiment når vi måles bare på noen få varer. Det kan gå utover lokalmat og mindre produsenter, sier Takle Friis.
Les også:
– Vi så ikke at nedturen ble så bratt
Anbefalt av DNtv:
Hør siste episode av DNs podkast:
Offshore-lønninger og Statoil-kritikk, bank-konkurranse og renten:
Brexit-spesial:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.