– «Beat that», sa XXLs konsernsjef Fredrik Steenbuch da han på kvartalspresentasjonen onsdag kunne avsløre at sportsutstyrsselskapet tjente penger i Finland i fjerde kvartal.
XXL er markedsleder i Norge, men startet først opp i Finland i april ifjor. Selskapet har nå fire varehus der, og satser også i Sverige og på netthandel. Ifjor åpnet XXL ni nye varehus, og planlegger like mange nyetableringer i 2015.
– Det var et bra år i 2014. Vi fikk en omsetningsvekst på 30 prosent, e-handelsvekst på 91 prosent og tjente penger på nett, sier XXL-sjefen.
Etter en mager vinter for sportsutstyrsbransjen generelt ifjor har denne vinteren så langt vært mer ujevn for sportsutstyrskjempen.
– I Tromsø og Trondheim har vinteren vært dårlig, i hovedstadsområdet bra. I Finland har den vært svært dårlig, og svenskene har hatt en variabel vinter. Men det synes som om folk liker å drive med sport uansett. Om det er snø, går man på ski. Hvis ikke løper eller sykler de, og det blir viktigere og viktigere å tilby et helårssortiment, sier Steenbuch.
Etter en kursvekst på 5,5 prosent den siste måneden, sendte markedet XXL-aksjen ned 3,88 prosent etter at kvartalstallene ble lagt frem onsdag.
Gjennomsnittlig for Gjelsten
Aksjeanalytiker Preben Rasch-Olsen i Carnegie forklarer kursnedgangen med store forventninger hos investorene.
– XXL har hatt litt svakere salg i januar enn markedet forventer. Da har selskapet fortsatt 22 prosent vekst, så det er uansett formidabelt, sier han.
Sportsutstyrskjempen økte salget her til lands med 15,9 prosent ifjor, mens den organiske veksten i Norge endte på 6,5 prosent.
Omsetningstallene for sportsutstyrsbransjen i Norge er ikke klare ennå, ifølge Bård Kristiansen i interesseorganisasjonen Sportsbransjen. Veksten er tidligere anslått å ligge rundt fem prosent, noe som gir en samlet omsetning på vel 13 milliarder kroner. Sport 1-kjeden, som eies av investor Bjørn Rune Gjelsten, lå rundt gjennomsnittet.
– Salgsveksten vår ifjor ble vel fem prosent, og vi er godt fornøyd med tredje kvartal og avslutningen på fjerde kvartal. Første kvartal var vi ikke fornøyd med, men 2014 ble bra etter en dårlig start, sier administrerende direktør i Sport 1 Ole-Henrik Skirstad.
Imponert over tallene
Skirstad tok over som kjedesjef i november ifjor og forteller at Sport 1 har solgt mer vintersportsutstyr så langt i 2015 enn foregående år. Skirstad er imponert over tallene XXL la frem på hovedkvarteret på Alnabru onsdag. Selv hadde Sport 1-kjeden en vekst på fem butikker og en samlet omsetning i butikkene og konsernet på i overkant av to milliarder kroner.
– XXL er flinke, og det er bare å ta av seg hatten. Sport 1 har mindre butikker enn XXL, er sterke i lokalmiljøene og satser på solid fagkompetanse. Vi må gjøre vår business, men XXL er en sterk konkurrent i en tøff bransje, sier Skirstad.
Markedsdirektør Kjetil Hans Løken i Gresvig-konsernet, som står bak kjedene G-Sport, G-Max og Intersport, vil ikke ut med sitt veksttall før de samlede bransjetallene foreligger.
– Vi opplever fortsatt at vi er inne i en restruktureringsfase, men nå begynner det å lysne. Gresvig holder markedet i 2014, men preges av at vi har lagt ned butikker. I år har vi som målsetning å slå markedet, og trenger da en vekst på over 3,5 prosent, sier Løken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.