Omsetningen ved de 60 største norske kjøpesentrene har hittil i år økt med 2,3 prosent. Det er det nest dårligste resultatet noensinne, ifølge Kvarud Analyse.
Bare i 2009 var veksten lavere, ifølge Kvarud Analyse.
– Veksten i både kjøpesentre og handelen generelt har vært vesentlig mer moderat etter finanskrisen enn årene før, sier handelsanalytiker Tore Kvarud til Finansavisen.
Han mener årsaken kan være at folk er blitt mer forsiktige med pengene. Billigere varer kan være en annen årsak, samt at sparingen er på et historisk høyt nivå. Samtidig bruker folk mer penger på tjenester enn kjøp av varer.
Flere faktorer
Videre trekker han fram to andre faktorer: Folk legger igjen mer penger i utlandet, og netthandel øker kraftig.
Men analysen viser noen lyspunkter for handelsbransjen. Justert for antall handledager, tok veksten seg kraftig opp i andre kvartal i år.
– Første kvartal fikk en nedgang på 0,4 prosent, mens veksten i andre kvartal ble 5 prosent. Det er en positiv utvikling, men summert er veksten hittil i år beskjeden, sier Kvarud. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.