Legger ned G-sport etter milliardtap
Gresvig har brukt gigantbeløp på bygge opp kjedene G-sport og G-Max. Nå blir disse kjedene avviklet og butikkene flyttes over til Intersport-kjeden.
Etter åtte måneder i jobben, velger Gresvig-sjef Lars Kristian Lindberg å legge ned kjedene med over 100 års historie. Nå forsvinner den karakteristiske G-en i logoen helt.
I stedet velger Gresvig-konsernet, som er eid av familien til Olav Nils Sunde, å inngå et tettere samarbeid med Intersport som er en verdensledende forhandler innen sport.
Lindberg mener nedleggelsen av G-sport i realiteten er et offensivt grep, der det nå bygges ett lag i Norge rundt Intersport.
– Dette kan virke vemodig, spesielt for ansatte. Når det er sagt: Dette handler ikke om hvilket merke vi har på døren. Det handler om at vi gjennom Intersport vil sørge for at vi har den aller beste tilgangen til de ledende merkene, noe som blir stadig mer krevende, sier den tidligere Rema-sjefen.
Fredag ettermiddag presenterte han den overraskende nyheten for de ansatte under et riksmøte på Sentrum Scene i Oslo.
Gresvig har i en årrekke hatt flere parallelle kjeder. I dag har konsernet totalt 201 butikker. Blant disse er 101 skiltet Intersport, 16 er merket outlet-konseptet Sportshuset i tillegg til 84 butikker G-sport eller G-Max som nå går over til Intersport.
– Ingen ting varer evig, og vi er pragmatiske i forhold navn og navneendringer, skriver Olav Nils Sunde i en epost til DN.
Gresvig har i flere år vært tynget av store tap og har havnet i en vanskelig nummer to-posisjon bak XXL. I fjor var underskuddet til Gresvig Retail Group, som er toppselskapet i sportsimperiet, på over 600 millioner kroner inkludert omorganiseringskostnader på 248 millioner.
I flere år har ledelsen jobbet med en plan som skal gjenvinne lønnsomheten. Planen har tatt lengre tid enn ventet, og underveis har også markedet vært nådeløs mot kjeden.
– Det er mange ting som gjenstår. Vi har som mål å komme oss gjennom endringene, kraftsamle hele selskapet og komme tilbake i en like sterk posisjon. Vi er vel vitende om at det tar tid, sier Lindberg.
Etablering av større varehus under navnet G-Max har heller ikke bidratt til å snu utviklingen.
Spyttet inn nye 350 millioner
Flere har vært skeptisk til om Gresvig vil klare å overleve med store løpende tap.
Analytiker Markus Borge Heiberg i Kepler Cheuvreux uttalte til DN at G-sport vil kunne gå over ende hvis de ikke klarer å snu sin tapstrend.
– De som leser tallene ser at situasjonen er svært krevende. Det må vi være ærlig på. Vi må snu utviklingen. Denne kraftsamlingen er nødvendig for at vi skal komme oss gjennom dette, svarer Lindberg.
Sunde-familien har løpende fylt på med kapital for å holde hjulene i gang. I fjor ble kassen etterfylt med 350 millioner kroner i frisk egenkapital for å holde skuta flytende.
– Jeg er imponert over tålmodigheten i eierskapet til Sunde-familien. De har stilt seg bak disse endringene og er tydelig på at de vil støtte oss.
I praksis betyr det at Sunde-familien garanterer for driften.
– Både selskapet ON Sunde og de ansatte har investert mye i G-sport. ON Sunde har over tid sikret drift og utvikling. De vil fortsatt være med på å snu dette til å skape et solid Gresvig.
Verst stilt har det vært i datterselskapet Gresvig detaljhandel som har 1,3 milliarder kroner i samlede underskudd siden 2010. I dette selskapet økte den kortsiktige gjelden med 335 millioner kroner i fjor.
Burde vært gjort for lenge siden
Eier Olav Nils Sunde påpeker at Lars Kristian Lindberg har eiernes fulle tillit i den pågående snuoperasjonen.
– Vi prøver å gjøre det som vil tjene våre virksomheter best i fremtiden. Med tanke på de rasjonaliseringsgevinster som vi vil oppnå med kun et «banner» og kraften som ligger i varemerket Intersport, så burde vi ha gjennomført dette for mange år siden, påpeker Sunde.
Han tror det vil bli en stor fordel å knytte seg tettere til Intersports nettverk med over 5500 butikker og en omsetning på 115 milliarder kroner på verdensbasis.
– Ja, vi er både motiverte og villige til å støtte opp om sportsvirksomheten både økonomisk og på andre måter. Dette er en vekstbransje. Våre beregninger forteller oss at det i 2023 vil bli omsatt sportsutstyr i Norge for nærmere 26 milliarder kroner. Vi er overbevist om at vi vil kunne ta en stor del av dette markedet og at det vil være mulig å tjene penger på å selge sportsutstyr også i fremtiden. Vi må bare organisere og tilpasse vår virksomhet i tråd med de endringer som skjer i markedet – og de endringer som vi gjennomfører nå er en del av de tilpasninger som vi ser er nødvendige for å lykkes i fremtiden, svarer Sunde.
Står sterkere mot Nike og Adidas
Også toppsjefen i Intersport, Steve Evers, har tro på den nye oppskriften.
– Dette er et stort steg. Jeg er stolt over at Gresvig går over til Intersport, sier Evers til DN.
Han mener utviklingen i bransjen gjør at en konsolidering er en naturlig utvikling. En av dem som måtte overtales var eier Olav Nils Sunde.
– Alle de fem siste sjefene i Intersport har forsøkt på å overtale Sunde, men de klarte det aldri, forteller Intersport-sjefen.
Gresvig er en av 13 eiere i Intersport-kjeden, og har vært med helt siden oppstarten i 1968. Først nå vil det norske sportskonsernet utnytte alle fordelene med kjedemedlemskapet.
– Nei. Gresvig er ikke de eneste som taper penger. De kunne valgt mange retninger. Det er vanskelige tider for mange innen handel, og det skyldes flere velkjente faktorer.
Han tror en global Intersport-kjede står sterkere til å forhandle frem nye avtaler med leverandører som Nike, Adidas og Asics.
Nå ser Intersport-sjefen frem til at kjeden skal teste ut en ny konseptbutikk i Norge som kan vise vei for de 5500-butikkene tilknyttet den internasjonale giganten.
Største utfordringen i bransjen
I de siste årene har sportsbransjen vært preget av at en stor del av omsetningen flyttes over til nettet. I tillegg har flere av de store merkevarene, som blant annet Nike, Norrøna og Bergans, en offensiv strategi for direktesalg i egne nettbutikker og konseptbutikker.
– Vi må forholde oss til endringene i bransjen og være forberedt. Selv om dette overrasker mange, så gir dette seg selv, sier Lindberg.
Selv om Gresvig utfordres både fra nye norske spesialiserte nettbutikker og internasjonale nettgiganter, har Lindberg fortsatt sterk tro på de fysiske butikkene.
– Vi gjør nå offensive grep. Vi har tro på en sterk butikkstruktur, men det må være en klok butikkstruktur.
Han tror salget av sportsvarer vil øke mer enn konsumprisindeksen, men konstaterer at det fortsatt er en overetablering i bransjen.
– Gresvig har den største utfordringen i bransjen.
Siden 2004 har Gresvig-butikkenes markedsandel stupt fra 45 prosent til 29 prosent.
I flere år er det gjort forsøk på å rydde opp i konsernet. For to år siden valgte forgjengeren Pål H. Rasmussen å flytte 40 franchisedrevne butikker fra G-sport til Intersport. Og nå skjer altså det samme med ytterligere 84 butikker.
Lindberg mener at behovet for endringer bare har akselerert.
– Navneendringen er en milepæl, men også en del av en lengre endringsreise. Dette har tatt mer tid og vært mer krevende enn ventet. Nå blir det gjort fundamentale endringer. Gresvig har en fantastisk stolt historie. Vi skal ta med det beste av alt og smelte det sammen.
Han er likevel tydelig på at det vil bli gjort flere effektiviseringstiltak.
– Kostnadsstrukturen er ikke bærekraftig. Den er dimensjonert for måten vi så ut for 15 år siden, og ikke slik den bør se ut nå og i fremtiden. Samtidig må vi treffe forbruksmønsteret, sier Lindberg som er overrasket over i hvor stor grad premissene i bransjen settes internasjonalt.
Gresvig har utviklet flere egne merkevarer som Diamant og Norheim. Disse vil bestå i den nye overbygningen.
I en periode i fjor lå nettbutikken til Gresvig helt nede. Nå vil Intersport bidra til teknologiutvikling.
Nå vil det også bli et tettere nordisk samarbeid i Intersport-regi. I dag har Gresvig hovedlager i Askim. Lindberg opplyser at det ikke er noen konkrete planer om nytt sentrallager i Sverige slik mange av de andre store kjedene har.