Kjetil Kjerstad i Google Norge anbefaler de etablerte innen dagligvarebransjen til å ta risiko.
Under høstmøtet til Dagligvareleverandørenes forening (DLF) torsdag snakket han til merkevareleverandører og toppsjefer innen dagligvarehandelen om innovasjon.
Han brukte et eksempel fra USA der netthandelsselskapet Amazon har gjort et innhogg i dagligvaremarkedet med netthandel, mens den etablerte kjeden WalMart havnet i skyggen i utviklingen av dagligvarer på nett.
– Merkevarene må tilpasse seg. Hvis utviklingen er eksponentiell, må man ta risiko, innovere mer og være konkurransedyktig, sa Kjerstad, som er såkalt «head of engagement» i Google Norge, til dagligvaretoppene.
Les mer om dagligvarer i DN:
Rema 1000-topp: - Butikkene er blitt for like
– Vi blir angrepet fra alle kanter
Nettmataktør oppgitt over kjedemakt
Han mener bransjen må sette mål av seg å løse kundenes reelle behov i hverdagen hvis de skal oppsøke butikkene.
- Her som dagligvarekjedene og leverandørene er samlet, må man tenke på hvordan det er mulig å forbedre økosystemet, og hvordan man kan forandre handelturen. Du må tåle å feile stort, sa Kjerstad.
Kunstig intelligens
Mange kjeder jobber nå med å finpusse flerkanalstrategier som skal sørge for bedre samspill mellom fysisk butikk og netthandel.
- Selv om handelen er størst i butikk, vil mye av påvirkningen flytte seg digitale kanaler og i hovedsak mobil.
Google-sjefen påpeker at etablerte risikerer å utspille sin egen rolle hvis ikke digitaliseringsstrategien er vellykket.
- Ikke gjør som WalMart og vent til en av de store har gått inn, sier Kjerstad.
Les mer om hvordan teknologien inntar handelsnæringen her:
Slik blir fremtidens handletur (DN+)
Selv benytter Google innhentet lokasjonsdata på anonymt nivå for å forstå hvordan kundene tenker.
Kjerstad tror tjenester som baserer seg på kunstig intelligens vil vise vei.
- Google har gått fra å være et mobil-først-selskap til å bli et kunstig intelligens-selskap, sa han.
Nå som tv og massemedier får konkurranse fra nye medier, anbefaler Kjerstad bransjen å utnytte de små øyeblikkene og komme tettere på kjøpstidspunktet i flere aktuelle kanaler,
- Jeg er overbevist om at vi driver med i dag, vil vi ikke drive med i morgen, sier Google-sjefen.
Virtuelle butikkhyller
Den britiske dagligvareanalytikeren Michael Freedman tror nettbutikkene vil bli likere det man møter på supermarkedet. I fremtiden tror han vi vil få se nettbutikker der man sveiper seg gjennom virtuelle butikkhyller der man bruker fingeren for å plukke varer til handlekurven.
Freedman er spent på hvordan dagligvarer på nett vil utvikle seg i Oslo. London og andre hovedsteder har vist seg som vekstområder for dagligvarer på nett.
- Nøkkelutfordringen i Norge er å vokse lønnsomt, sier Freedman som jobber for den britiske organisasjonen IGD.
Han påpeker at «click&collect» vokser mer enn hjemlevering. Eksperten tror at ferskvarer og kjappe måltidsløsninger kan bidra til å løfte dagligvarehandelen.
Les om lønnsadelen innen dagligvarer:
Disse tjente mest på maten din
Dagligvarearving dobler formuen
(DN+)
Følg markedene med DN Investor
Hør DN-podcast om vekstoppskriften: Dette kjennetegner gründerne som får til supervekst, slik går det med gasellene og dette må du gjøres for å lykkes. Gaselle-forsker Jarle Bastesen gir blant annet råd om hvordan man skal unngå gasellefellene.
Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.
Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss gjerne en mail!
Se interaktiv prisgrafikk for alle fylker og beregn prisutviklingen på din bolig.
Anbefalt av DNtv:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.