– Jeg regner med å bruke et sted mellom 100.000 og 125.000 kroner på klær. I tillegg skal jeg kjøpe med meg en del gaver hjem til vennene mine!
Det er lørdag formiddag. På en trapp i Sloane Street i det fasjonable strøket Knightsbridge iakttar Kahled Almegbel (17) forbipasserende med handleposer i hendene. Han er kledd i en joggedress i blå fløyel. På føttene har han joggesko med gullspenne fra det italienske motehuset Versace.
Hver sommer, når den islamske fastemåneden Ramadan er over, reiser han og kompisgjengen fra Saudi-Arabia til London for å unnslippe sommerheten.
– Alle jeg kjenner, er i London for øyeblikket. Det er for varmt hjemme. Temperaturen ligger på nærmere 40 grader, så her er det langt mer behagelig, sier Almegbel.
Artikkelen fortsetter under videoen
«Arabernes lekegrind»
I begynnelsen av august reiser flere hundre tusen av velstående fra Saudi-Arabia, De forente arabiske emirater og Kuwait til London for å shoppe, feste og kjøre raske biler. Den fire uker lange kjøpefesten ga ifølge kortbetalingssentralen Worldpay britiske butikker en omsetning på 73 millioner pund – eller 770 millioner norske kroner. Det er en økning på 25 prosent sammenlignet med samme periode i 2012.
I snitt legger turister fra Midtøsten igjen over 300 pund per hode – en langt høyere sum enn europeiske turister som i snitt bruker 49 pund per hode. De store varemagasinene som Selfridges, Harvey Nichols og kjøpesenteret Westfield har ansatt arabiskspråklig personale for å yte service til kundene. På varehuset Harrods er det bygd eget bønnerom.
Adhum Carter driver et concierge-selskap som har spesialisert seg på velstående kunder fra Midtøsten.
– London har lenge vært arabernes lekegrind. De treffer likesinnede og kan leve friere enn hjemme. Mange av kundene mine vil helst bo på luksushoteller som The Dorchester og Brown’s, og ønsker bord på de hotteste nattklubbene, sier han.
«Shopoholikere»
På uteserveringen hos den franske restauranten Ladurée noen hundre meter unna Sloane Street sitter gjestene tett. Rundt bordene konverserer unge damer og middelaldrende menn på arabisk. Rundt dem svinser kelnere med serveringsbrettene høyt hevet.
Søstrene Maram (24) og Sarah (19) Fahad har tatt seg en kaffepause fra lørdagsshoppingen.
– London er en bedre shoppingdestinasjon enn Paris og Milano. Utvalget er bedre, og vi får god service, sier Maram Fahad.
Familien eier en leilighet i nærheten, og søstrene reiser flere ganger i året til den britiske hovedstaden.
– Det er et stort arabisk miljø her. Jeg liker bygningene, restaurantene og ikke minst shoppingen. Vi arabere er shopoholikere, og kan ikke få nok vesker og sko. Det er om å gjøre å sikre seg det siste fra catwalken, sier hun.
Bøter for 600.000 kroner
Utenfor varehuset Harrods skinner det i lakken på en Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé. Litt lenger bak står flere Bentleyer og Porscher parkert. De har alle spesialdesignet interiør, arabiske skilter og parkeringsbøter i frontrutene. I august ifjor skrev bydelen Westminster ut 57.000 pund – over 600.000 kroner – i parkeringsbøter til Midtøsten-registrerte biler. Å inndra pengene er ikke alltid like enkelt.
Sultan al-Maktour fotograferer en kremhvit Bugatti Veyron til over ti millioner kroner som han legger ut på billedtjenesten Instagram.
– Araberne frakter bilene med seg til London når de skal på ferie. En parkeringsbot er en liten pris å betale for å sikre bilene best mulig eksponering, sier han.
Bilparade
Ved 11-tiden på kvelden har flere skuelystne og bilentusiaster samlet seg rundt varemagasinet. De vil få med seg kveldskortesjen med arabiske sportsbiler som kjører rundt i gatene. Thomas Newton (20) og Hasan Kahn (19) følger en gullfarget Ferrari til 2,5 millioner kroner med kameralinsen.
– Bilen tilhører den irakske kickbokseren Riyadh Al-Azzawi. Etter å ha vunnet flere verdenstitler, har han utviklet en stor appetitt på gull, sier Newton entusiastisk.
Kompisene tilhører en gruppe bilentusiaster som har fått kallenavnet carparazzier. Hver eneste helg trasker de rundt i Knightsbridge på jakt etter fine biler som de legger ut bilder av på sosiale medier. Hasan Kahn har en egen Youtube-kanal med over 750.000 følgere.
– Det hender ofte jeg småprater med sjåførene, som er vennlige og imøtekommende. Selv om enkelte beboere har klaget over støyen, synes jeg de lager folkefest i gatene!(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.