Massiv strøm av biler til USA før ny runde med toll

Volumene fra Asia er større enn Wallenius Wilhelmsen kan håndtere, sier konsernsjef Lasse Kristoffersen til Financial Times.

– Det store spørsmålet er hvordan dette vil påvirke bilhandelen over tid. Kundene er veldig usikre på hvilken retning dette vil ta, sier Wallenius Wilhelmsen-sjef Lasse Kristoffersen til FT.
– Det store spørsmålet er hvordan dette vil påvirke bilhandelen over tid. Kundene er veldig usikre på hvilken retning dette vil ta, sier Wallenius Wilhelmsen-sjef Lasse Kristoffersen til FT.Foto: Gunnar Lier
Internasjonale bilprodusenter skynder seg med å sende kjøretøy og komponenter til USA for å ligge i forkant av Donald Trumps neste tollsatser, skriver FT søndag.

Bilfraktrederier skal ha omdirigert skip fra Europa til Asia for å frakte «tusenvis» flere biler enn normalt til USA.

Lasse Kristoffersen, administrerende direktør i det Oslo Børs-noterte bilfraktrederiet Wallenius Wilhelmsen, sier til avisen at det «kommer mer volum ut fra Asia enn vi har kapasitet til å håndtere for kundene våre».

Kristoffersen legger til at selskapet har mobilisert ytterligere kapasitet for å møte etterspørselen, og at de ville økt mer dersom det ikke var for bransjens mangel på skip.

– Det store spørsmålet er hvordan dette vil påvirke bilhandelen over tid. Kundene er veldig usikre på hvilken retning dette vil ta, sier Kristoffersen til avisen.

Tilpasser seg markedet

Trump har varslet «gjengjeldelsestoll» globalt med virkning fra 2. april. Kort fortalt går det ut på å matche handelsbarrierene andre land har mot USA, men det er uvisst hva Trump-administrasjonen vil regne som barrierer, og hvordan rammeverket vil bli innrettet.

Ifølge FT er sørkoreanske Hyundai og Kia blant dem som forsøker å sende flere biler til USA.

Hyundai vil ikke kommentere opplysningene, men sier på generelt grunnlag at selskapet hele tiden optimaliserer fraktplanene for å tilpasse seg markedsforholdene.

Bilforsendelsene fra Europa til USA økte med 22 prosent på årsbasis i februar, mens forsendelsene fra Japan økte med 14 prosent. Forsendelsene fra Sør-Korea til Nord-Amerika økte med 15 prosent.

– Vi ser en økning ut fra Europa og vi vil sannsynligvis snart se en økning ut fra Øst-Asia, sier Stian Omli i analyseselskapet Esgian til FT.

Japanske Toyota sitter foreløpig stille i båten, mens Honda, Chrysler og Stellantis forsøker å øke forsendelsene fra lokasjonene i Mexico og Canada, ifølge FT.

Frigjøringsdagen

Bloomberg skrev lørdag, med henvisnings til anonyme kilder, at Trumps gjengjeldelsestoll kan bli mer målrettet enn tidligere signalisert og fryktet. Nyhetsbyrået understreker samtidig at usikkerheten er stor.

Fredag omtalte Trump 2. april som «frigjøringsdagen» og sa at USA er blitt loppet av ethvert land i hele verden, «venn som fiende».

Publisert 23. mars 2025, kl. 08.35Oppdatert 23. mars 2025, kl. 09.49