Nettbutikken Get Inspired har tidoblet salget på fem år
Silje Landevåg var på nippet til å gi opp gründerdrømmen, men så skjedde det noe. I fjor satte hun og broren Sindre ny omsetningsrekord med nesten en kvart milliard.
Søskenparet Silje og Sindre Landevåg fortsetter å kombinere vekst med lønnsomhet. Fra Trondheim styrer de to selskapet Get Inspired. Etterspørselen etter nettbutikkens varer av klær og sko til trening og friluftsliv til kvinner vokser i rekordfart.
– Nå river vi en vegg i lageret for å øke kapasiteten som gjør at antall kvadratmeter økes fra 1200 til underkant av 3000, sier Sindre Landevåg, daglig leder i Get Inspired.
Get Inspired
- Ble etablert i 2009.
- Har 53 ansatte.
- Driver netthandel med sport- og treningsklær og diverse andre produkter rettet mot kvinner.
- Salget er begrenset til innad i Norge
- Hovedkontoret ligger i Trondheim.
- Daglig leder er Sindre Landevåg (33).
- Styreleder er Bjørn Magido Wiggen (59).
- Eies av Silje Landevåg (20 prosent gjennom selskapet Diwp By Silje, Sindre Landevåg (25 prosent) gjennom selskapet Sinvest og Salvesen & Thams Invest (52,5 prosent).
Utvidelsen av lageret skjer knappe to år etter at selskapet flyttet til nye lokaler for å kunne håndtere veksten på en effektiv måte.
– Det vi har slitt mest med er å kunne forutse veksten. Da vi flyttet til Lade i 2015 tegnet vi en femårskontrakt. Men allerede etter ett år var det lageret for lite. Derfor flyttet vi til nye lokaler i 2017. Siden i fjor høst var også det lageret for liten, men her kan vi utvide. Vi har lært leksen.
Han sender en spesiell takk til gårdeieren.
– Ivar Koteng har vært veldig grei mot oss.
Koteng er eier av Koteng Eiendom og styreleder i Rosenborg Ballklub.
– Ja, så klart, sier Silje og Sindre Landevåg i kor.
Nytt rekordår
Get Inspired er som Rosenborg også en vinner. Det er få selskaper i netthandelbransjen som tjener så bra mens de vokser.
I de siste seks årene har selskapet hatt en resultatgrad på mellom seks og ti prosent og en sterk soliditet. 2018 ble nok et rekordår.
– Målet i fjor var å vokse minst like mye i prosent som året før. Det klarte vi, sier Sindre Landevåg.
I fjor hadde selskapet driftsinntekter på 230 millioner kroner mot 166,6 millioner i 2017 og oppnådde et resultat før skatt på rundt 16 millioner kroner, mot 10,1 millioner i året før.
– Tallene er ikke helt ferdig revidert, understreker Landevåg.
Get Inspired. Tall i millioner kroner | 2018* | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 |
Driftsinntekter | 230,0 | 166,6 | 124,7 | 79,3 | 47,2 | 23,4 |
Driftsresultat | 16,0 | 10,3 | 7,9 | 6,4 | 3,6 | 2,3 |
Resultat før skatt | 16,0 | 10,1 | 7,9 | 6,4 | 3,6 | 2,4 |
*Tallene for 2018 er ikke ferdig revidert |
Siden 2013 har omsetningen økt ti ganger.
– Vi har alltid hatt en tankegang om vekst. Her er det ingen diskusjon om å stoppe opp. Vi er misfornøyd med en vekst på kun 20 prosent i en måned. For å vokse har vi blant annet utvidet sortimentet og vurderer hele tiden hvordan vi kan gjøre ting raskere og mer lønnsomt. Jeg vet ikke hvorfor vi klarer å tjene penger mens mange andre ikke gjør det. Vår begrensing er Norge med produkter som er kun rettet mot kvinner.
– Det er søndag klokken ni om kvelden, sier Sindre Landevåg.
Ledighet ga sats
I 2009 kom Silje Landevåg tilbake til hovedstaden fra Shanghai etter å ha gått på gründerskolen gjennom Universitetet i Oslo.
Hun begynte å selge videoer basert på treningsformen Pilates hvor mange av øvelsene er inspirert av yoga.
– I begynnelsen fikk jeg så få bestillinger at jeg måtte vente til jeg fikk fem ordre slik at jeg kunne gå til Posten for å sende dem som bedriftsbestillinger. Da ble det rimeligere. I slutten av 2010 vurderte jeg å avvikle videoprosjektet og begynte å søke på jobber. Jeg ble innkalt til flere intervjuer, men kom aldri helt til topps.
Netthandelspionerene
- DN ser på den nye generasjonen kjøpmenn som bygger seg opp på netthandel.
- Norsk netthandel økte med 87 prosent i perioden fra 2012-2017, mens fysiske butikker vokste med 13 prosent, ifølge tall fra bransjeorganisasjonen Virke. Netthandel fra utlandet vokste derimot 133 i perioden.
- Elektro, klær, accessories og etter hvert sport er bransjene hvor nett har tatt mest volum fra fysiske butikker.
- Virke anslår at de norske nettbutikkene innen faghandel solgte for rundt 25 milliarder kroner i fjor, mens de fysiske butikkene solgte for vel 450 milliarder. Virke tror netthandel vil øke med ti prosent i år, mot 3,5 prosent i fysiske butikker.
Landevåg sier at problemet i begynnelsen var at hun ikke hadde noe å tilby kundene utenom videoen.
– Lærdommen er at man må tilpasse seg etter hva kundene vil ha, og ikke bare det en selv vil selge. Jeg knekte koden tidlig i 2011 da jeg satset på treningsklær.
Ting begynte å skje da gründeren brukte seg selv som modell med treningsklær med shaping effekt – tettsittende klær med oppstrammende effekt på kroppen.
– Jeg spilte på formene og tok bilder av meg selv. Er litt flau over det nå. Men jeg sendte bildene til en journalist i KK med tittelen «Tighten som gir knallfin rumpe». Reporteren la ut saken på nettet med bilde og link til meg.
«Noe jeg ville drive med»
Silje Landevåg forvandlet Get Inspired i 2011 fra å være en videoaktør til en nettbutikk av klær.
– Da det begynte å løsne, ble jeg gravid. Jeg tenkte; fader heller. Da skrev jeg til broren min; «jeg er gravid …». Sindre bodde i Trondheim og studerte på BI og var i ferd med å bli ferdig med bacheloroppgave om Get Inspired. Samtidig skulle jeg flytte fra Oslo til Trondheim og hadde fått leid kontor og lager.
Sindre grep sjansen da han fikk meldingen fra søsteren.
– Allerede på videregående hadde jeg bestemt meg for at netthandel var noe jeg ville drive med.
Han gjorde ferdig studiene og gikk inn som daglig leder og medeier i søsterens selskap.
Søskenparet fikk etter hvert flere produkter i nettbutikken.
– Mye av forretningsideen var å ta bilder av klær, og vi måtte kjøpe inn sko som matchet antrekkene. Da ble det også naturlig å selge skoene vi viste frem, sier Silje Landevåg som nå er forretningsutvikler i selskapet.
I dag tilbyr nettbutikken 2500 forskjellige produkter fra 60 forskjellige merkevarer.
Sushi eller knekkebrød
I 2017 fikk søskenparet Landevåg inn en ekstern investor; Salvesen & Thams Invest. Tidligere konsernsjef i Orkla, Bjørn Wiggen, ble styreleder i selskapet
– Det året flyttet vi og investerte kraftig med automatisering av lageret. Det var et år med mye forstyrrelser, likevel klarte vi opprettholde veksten og lønnsomheten, sier Sindre Landevåg.
Søsteren legger til at siste fredag i hver måned spanderer ledelsen lunsj på de ansatte.
– Hvis vi klarer målene våre spanderer vi sushi, hvis ikke serverer vi knekkebrød og vann.
– En gang. Da lærte vi en lekse, sier gründeren.
Hennes bror har fortsatt store mål. På spørsmålet om når selskapet når en halv milliard i omsetning svarer han følgende: «Det bør vi klare innen to til tre år».
Søsteren ler.
– Nå satser du høyt, Sindre. Men jeg hadde jo aldri sett for meg at vi skulle omsette så mye som vi gjør i dag heller, sier Silje Landevåg.