– Det er vel få om noen som kan vise til en slik verdiutvikling, sier Dag André Johansen (50). Han er tydelig stolt av det RAC Group har klart å få til siden selskapet kjøpte Avis og Budgets bilutleievirksomhet i Skandinavia i 2010.

–Vi betalte 170 millioner kroner. Det meste var lån. Bilutleievirksomheten gikk med underskudd i hundremillionersklassen som følge av både finanskrisen, redusert etterspørsel og høye faste kostnader. Vi nedbemannet med 225 stillinger, kuttet kostnadene med over 100 millioner og refinansierte bilparken slik at balansen ble lettet med over en milliard, sier Johansen som også har vært konsernsjef for bilutleieselskapene i denne perioden.

400 millioner i banken

I 2013 var gjelden nedbetalt. Og ifjor høst ble Avis og Budget solgt til amerikanske AvisBudgetGroup for 350 millioner kroner i kontanter. I tillegg beholder RAC Group de 50 millionene i kontanter som lå i de skandinaviske bilutleieselskapene på salgstidspunktet. 28. januar er oppgjørsdato. Når pengene er på konto vil den bokførte egenkapitalen i Rac Group øke fra 140 til 490 millioner kroner.

RAC Group har tidligere kjøpt seg tungt inn i bildekkbransjen (100 prosent av Dekk 1-kjeden, 50,1 prosent i Dekkpartner-kjeden og 60 prosent i Gummi-Centralen AS som er eneimportør av Pirelli-dekk) samt 100 prosent av bilglasskjeden Steinspruten. RAC beholder dessuten bilutleievirkeomheten (Avis og Budget) på Island. Selskapet mener det ligger merverdier i disse selskapene på 120 millioner kroner slik at verdijustert egenkapital er på rundt 600 millioner kroner.

Når de amerikanske kjøperne overtar bilutleieselskapene i slutten av måneden, fratrer dermed også Dag André Johansen som konsernsjef for Avis og Budget. Da skal han konsentrere meg om bildekk og bilglass – og vurdere nye oppkjøp og investeringer i bilbransjen.

Tror på dekkhotell

–Vi har allerede en markedsandel på rundt 20 prosent i det norske dekkmarkedet. Gjennom over 100 butikker omsetter vi dekk for over en milliard kroner i året. Vi er dermed størst, men det er fortsatt mange små aktører her og vi ønsker å bidra til at denne bransjen konsolideres ytterligere. Vi vil kjøpe opp eller etablere 20 nye dekkbutikker og tror særlig på sterk vekst i markedet for dekkhotell. Trenden er jo at stadig færre skifter dekkene selv, sier Johansen.

– Og vi har økt fra fem til 30 butikker i bilglasselskapet Steinspruten og skal øke med ti til. Dessuten vurderer vi andre bilrelaterte investeringer.

– Hvilke da?

– Det er det for tidlig å si noe om. Men da vi eide Avis og Budget hadde vi strenge føringer for hva vi hadde lov til å investere i. Vi skulle jo ikke konkurrere med bilforhandlere. De føringene har vi ikke lenger. Vi vil nok kikke både på verksted- og forhandlersiden. Men det vil i så fall skje i samarbeid med eksisterende aktører. Vi har ingen planer om starte noe helt nytt fra scratch, sier Johansen.

Les hele avisen

 

Les også: Vanskelige momsregler gir mangel på leiebiler

 

Får ikke betalt for leiebil-musikk  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.